Meestal als ik een niewe website, dienst of product zie, dan weet ik redelijk snel wat ik er van vind. Soms komen er initiatieven voorbij waar ik even over na moet denken. Kroupys.com is er zo eentje waarvan ik niet meteen wist wat ik er nou van moet vinden. Wat is het? Het is (zo lees ik in het persbericht) een initiatief van drie (inmiddels afgestudeerde) studenten van de Universiteit van Amsterdam. Ze noemen het “a social knowledge sharing platform for higher education” met als doel het verbeteren van de online kennisdeling in het hoger onderwijs.
Op de site kun je een account aanmaken en dan kun je vragen stellen of vragen van anderen beantwoorden. Voor het beantwoorden van vragen krijg je punten. Deels gewoon door het beantwoorden ervan, maar anderen kunnen jouw vraag ook scoren. Uiteraard kun je badges verdienen. Ik gaf een antwoord op een vraag en kreeg de “newbie” badge, volgde mijn eerste vraag (omdat ik er antwoord op gaf) en stelde een vraag. Drie badges verdiend in een half uur.
Hoewel de site er anders uit ziet, deed het geheel me erg denken aan Stack Overflow waar ik zelf al veel vaker geweest ben als ik op zoek was naar antwoorden op programmeervragen. Die site laat zien dat het concept zeker kan werken. Maar waar ik benieuwd naar ben is of “higher education” als afbakening voldoet. Zo kwam ik bijvoorbeeld ook een vraag tegen over hoe het kwam dat je steeds vaker mannen met een mannentas zag. Die vraag kan ik overigens helaas niet meer terug vinden via het zoeksysteem.
Maar, wellicht zit hem die afbakening ook wel gewoon in het uiteindelijk overheersende gebruik. En ik begrijp dat de oprichters daar ook actief mee bezig zijn. Paul Beentjes, van Kroupsys, die me via de mail wees op de site, schreef:
Binnenkort gaan we starten met de eerste pilots voor online kennis delen binnen werkgroepen op universiteiten. Een werkgroep klas kan dan Kroupys gebruiken om vragen met elkaar te bespreken en studiematerialen met elkaar te delen. Tevens kan de docent zien welke studenten de meeste punten verdienen met het delen van kennis.
Ik ben benieuwd. Ook hier geldt namelijk dat er op zich al andere tools zijn om vergelijkbare resultaten mee te behalen. Vraag voor een docent is dan “Waarom bij Kroupys?”.
Aan de software-omgeving zal het niet liggen. Die ziet er netjes uit. Als ze het kip-ei probleem van het aantrekken van vraagstellers en mensen die antwoord willen geven kunnen doorbreken dan komt het wel goed.
[update] Hmmm, dat was slordig. Heb ik de naam van de dienst/site 2x fout geschreven in het bericht/titel. Sorry!
http://t.co/kpGWq6Zo – social knowledge sharing platform for higher education http://t.co/mdoaJEE9
http://t.co/fEAXSSeo – social knowledge sharing platform for higher education http://t.co/KPmfM8XL via @ICTOblog
Nou ik @jefspeetjens nog eens over #SOAP hoor praten moet ik aan @kroupys denken. http://t.co/F75xDnD0 idee voor combo? #digitaaltoetsen