Genoten van de twee sessies die ik vanochtend mocht verzorgen tijdens het ochtenddeel bij de Academie Educatie als onderdeel van de HAN-brede studiedag.
Twee keer het lokaal vol met collega’s die zich vaak al heel bewust waren van de verschillende voorbeelden van AI waar we dagelijks mee te maken hebben. Die zich bewust zijn van de rol die wij/zij hebben bij het opleiden van nieuwe leraren, die op hun beurt de nodige bagage mee zullen moeten krijgen om didactische, pedagogische en ethische keuzes te maken als het gaat over de inzet van AI in het onderwijs. Wetende dat er geen snelle antwoorden zijn, maar ook dat we niet meer terug kunnen naar hoe het ooit was.
Kortom, met een overzicht en insteek waarvan ik hoop dat die ook aan bod komt als de Kamer een AI-strategie voor het onderwijs gaat opstellen.
Omdat ik nu maar 45 minuten per sessie had, was ik extra blij met de online module met achtergrondmateriaal waar ik ook nu weer naar kon verwijzen: 🌐 https://edu.nl/emdb8
En gelukkig bleef er ook vandaag genoeg tijd over om, naast de voorbeelden die direct met onderwijs te maken hadden, stil te staan bij de negatieve rol die films hebben (gehad) op ons beeld van AI en ook de kracht die films kunnen hebben bij het voeren van het gesprek (met studenten of met elkaar) over hoe wij willen dat die toekomst dan wél vorm zou moeten krijgen.