Seamless Learning

Seamless Learning betekent letterlijk vertaald “naadloos leren”. Of in ieder geval dan het streven naar zo naadloos mogelijk leren. Want helemaal bereiken doen we die situatie nog lang niet. Die naden kunnen heel verschillend van aard zijn. Een veelgebruikt lijstje met voorbeelden van zulke naden is afkomstig van Wong & Looi (2011) die de volgende 10 “naden” benoemen: Formal and informal learning; Personalized and social learning; Across time; Across locations; Ubiquitous access; Physical and digital worlds; Multiple devices; Multiple learning tasks; Knowledge synthesis; Multiple pedagogical and learning activity models.

Nou zou je wat mij betreft kunnen stellen dat er veel overeenkomsten te vinden zijn tussen Seamless Learning en Blended Learning (voorstanders van de ene of de andere term zullen het daar mee oneens zijn), maar dat doet er eigenlijk minder toe. Het is een benadering die breder kijkt dan één context, dus niet alleen formeel leren of informeel leren, niet alleen online of offline, niet alleen uitgaande van één pedagogisch model maar van een veelvoud. En dan de uitdaging om die verschillende “naden” voor de lerende (leerling, student, cursist) zo probleemloos of onzichtbaar mogelijk te maken.

Bij de Open Universiteit hebben ze een MOOC (open online cursus) gemaakt ter introductie van het onderwerp. De MOOC is gratis toegankelijk en staat nog open tot september 2018 (daarna wordt hij gearchiveerd). Je kunt jezelf hier aanmelden voor toegang tot de MOOC. In juni 2018 heeft een conferentie plaats gevonden in Maastricht, de presentaties daarvan zijn hier online te vinden. In augustus 2018 start een nieuwe MOOC over het ontwerpen van seamless learning.

De MOOC bevat een veelvoud aan bronnen en filmpjes over Seamless Learning. Ik ga daar bewust niet naar linken, je kunt vrij door de MOOC heen bladeren en dan kom je zelf ook tegen. Ik kan je de twee mini-colleges van Marcus Specht zeker aanraden. Eentje wil ik echter wel hieronder invoegen. Dat is namelijk een presentatie die sowieso al online beschikbaar is omdat het een opname is van de Open Education Global Conference 2018 in Delft. Alle opnames daarvan zijn hier te vinden.

N.B. je kunt op de player de “pop out” knop gebruiken om de video in groter formaat te bekijken.

Het is de keynote van Annemies Broekgaarden van het Rijksmuseum in Amsterdam. En het is een mooi voorbeeld van de combinatie van Open Onderwijs, samenwerken over de grenzen van organisaties heen en leren over contexten heen.

Naast bronnen, literatuurverwijzingen en filmpjes bevat de MOOC zelf ook opdrachten en (als resultaat daarvan) input van de deelnemers, je kunt er bv een Padlet vinden met andere voorbeelden van leren over contexten heen. En je kunt er (nog even) zelf natuurlijk ook nog een bijdrage aan leveren. Dus ik zou zeggen: neem een kijkje!

0 0 stemmen
Bericht waardering
2 Reacties
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
trackback

Tip: Open online cursus over Seamless Learning ontwikkeld door @OU_Nederland met veel bronnen over leren over conte… https://t.co/IBVQKujJ6d

trackback
6 jaren geleden

Een post van met meer info over zowel de #SeamlessLearning MOOC als de Seamless conferentie die in… https://t.co/1ckEdhuSPT