Bij MOOCs denk je niet meteen aan basisonderwijs. Sowieso zijn veel MOOCs in het Engels of in een andere taal dan Nederlands en dan toch nét iets moeilijker toegankelijk voor de allerjongsten (al is het niveau van Engels bij sommige kinderen op de basisschool best aardig).
Er was/is al het nodige qua aanbod voor kinderen in het basisonderwijs als het gaat om programmeren, bijvoorbeeld via blockly / code.org / hour of code. En er was ook al een MOOC rond het programmeren in Scratch. Die was weliswaar in het Engels, maar voor iemand van 12 jaar (N=1) met wat stimulans en voorbereidend werk (= uitleg over hoe het maken van een account en het aanmelden het beste kon) prima te doen. Bij die MOOC bleek uit de reacties dat veel basisschoolleraren ook benieuwd waren in de MOOC omdat ze hem graag als extra materiaal wilden kunnen inzetten voor leerlingen. En daar kon ik me heel wat bij voorstellen want hij was leuk en uitdagend. Ik kon al lang programmeren en ik vond het geen probleem om hem toch nog gewoon te maken, er zat ook voor mij genoeg uitdaging in.
Ik weet niet of deze MOOC een vertaling is van de Amerikaanse versie, ik denk het niet want die was 6 weken met 6 uur gemiddelde inzet per week en deze is 4 weken met 2-6 uur inzet per week (wel een grote spreiding overigens) en claimt aan te sluiten bij “de leerlijn programmeren in het basisonderwijs”. Nou is er niet iets als dé leerlijn programmeren in het basisonderwijs, maar ik neem aan dat ze de leerlijn die onlangs gepresenteerd is bedoelen.
Ik weet ook niet helemaal hoeveel scholen op zo korte termijn en net voor de zomer het deelnemen aan zo’n MOOC nog in het onderwijs gaan inpassen. Of hoeveel ouders nu zeggen “dat moet mijn kind ook doen!”.
Wat dat laatste betreft, lijkt het me het proberen waard. En ik zou zeggen: mocht deze MOOC tegenvallen (ik heb geen reden om dat te veronderstellen, ook ik kan nog niet ín de MOOC kijken), dan is de Engelstalige nog beschikbaar als versie die je in je eigen tempo kunt doorlopen.
Je kunt de MOOC hier vinden. Deelname is gratis.
Kijk ik er nu overheen, of mist een link naar de nieuwe MOOC? Evt: https://www.edx.org/course/scratch-programmeren-voor-kinderen-8-delftx-scratchx#!
Nee, dat had je goed gezien. Ik had de link toegevoegd maar die versie nog niet opgeslagen (zat in de auto-save van WordPress). Alsnog toegevoegd.
Dank je voor het seintje! 🙂
Ga je hem volgen?
(ik kreeg geen seintje dat je had gereageerd) … ik heb me ingeschreven … maar ik merk dat op moment van de MOOC ik vaak zoveel andere dingen heb, dat het makkelijk is om de MOOC dan maar te laten schieten 🙁
Hoi Raoul,
Ik kon ook geen “comment subscription” vinden voor jouw mailadres voor deze blogpost, dus dat zou kunnen.
Wat je signaleert is natuurlijk hét probleem (dé uitdaging) bij MOOCs. Als je vooraf voornemens bent om de MOOC echt als compleet traject te doorlopen, dan zul je de benodigde tijd ook echt in je agenda in moeten plannen. Ik doe dat dan meestal op zaterdagochtend of zo, of anders juist laat op de dag, maar dan moet je dus wel daar die tijd voor willen (kunnen?) maken.
Ik was daarom ook wel nieuwsgierig naar de uitkomsten van het MOOC-café dat SURF georganiseerd heeft onlangs: heeft dat voor deelnemers voldoende verschil uitgemaakt? Hebben ze de MOOC hierdoor wél afgemaakt, terwijl ze dat anders niet gedaan zouden hebben.
Bij deze MOOC ben ik nieuwsgierig naar de verdeling van de deelnemers naar leeftijd. Willem van Valkenburg heeft al een tweetal overzichten van de inschrijvingen online gezet. Die doen vermoeden dat het zowel volwassenen (leraren?) zijn die inschrijven en kinderen (de doelgroep?). Vraag is dan: wie houdt beter vol? Maar ook wel: wat zijn de achterliggende mechanismen? Doen ze het zelf, met de klas, met hun ouders, etc.
Hi Pierre,
Dankjewel voor je stukje. Het is geen vertaling van de Engelse, het is ons eigen materiaal dat gebaseerd is op onderzoek aan de TU Delft. We geven dus niet zomaar programmeeradvies, maar advies dat stoelt op research.
En we hebben het inderdaad over die onlangs gepresenteerde leerlijn.
Ik zie je online hopelijk 🙂
Felienne
Hoi Felienne,
Dank je voor je reactie. Ik was zeker niet negatief over die andere MOOC over Scratch hoor, dus ook als dit daar een afgeleide van was, dan had ik dat (vooraf, aangezien ik de inhoud nog niet kan zien) vooral verstandig hergebruik gevonden.
Ik ben dus benieuwd hoe materiaal dat gebaseerd is op onderzoek/research er uit ziet! 🙂