Ongeveer een maand geleden stelde ik mezelf de vraag of we nog iets moesten met Chromebooks in het onderwijs. In de reacties bood mijn collega Koen Steeman aan dat ik een keer bij ‘zijn’ basisschool zou komen kijken. Naast zijn werk als Specialist Leren met ict bij het iXperium Nijmegen is Koen namelijk ook docent van groep 8 bij ’t Startblok in Cuijk. Vanmiddag zouden twee andere ict-coördinatoren van basisscholen komen kijken en dus was het ook een uitgelezen moment voor mij om langs te gaan.
De klas van Koen maakt niet elke dag en niet elk moment van de dag gebruik van de Chromebooks. De school heeft een aantal laptopkarren met per kar 25 Chromebooks. De groepen 7 en 8 delen een kar, groep 5 en 6 ook. Voor de jongste leerlingen hebben ze iPads. Elke klas heeft minimaal één vast tijdblok per week waarop ze met de Chromebooks werken, de andere momenten worden door de leerkrachten op basis van behoefte ingepland. Vanmiddag was zo’n moment waarop de klas met de Chromebooks aan de slag gingen.
Op zo’n moment blijkt wel al een duidelijk voordeel van een Chromebook ten opzichte van een iPad: elke leerling logt in met zijn/haar eigen account en heeft dan meteen zijn eigen omgeving (favorieten etc) ter beschikking. Ten opzichte van een reguliere laptop (de school had eerst SkoolBooks) wint de Chromebook het aan het begin van de les duidelijk qua opstartsnelheid. Twee minuten wachten voordat een apparaat opgestart is, zorgt voor veel onrust in een klas.
De groep van Koen ging vanmiddag in verschillende groepjes aan de slag. Sommige leerlingen werkten met Duolingo aan hun Engels. Een ander groepjes was via een gedeeld document in Google Drive met Google Docs bezig met de planning / hun werkstuk voor de kerstactiviteit, weer een ander groepje was bezig met Code Combat etc.
De klas werkt daarnaast met Taal in Beeld, De wereld in getallen, kortom een groot aantal verschillende (online) toepassingen, die eigenlijk allemaal ook wel als eigenschap hebben dat een toetsenbord voordelen heeft. Zeker omdat je dan het hele beeldscherm beschikbaar houdt tijdens het typen.
De achterliggende infrastructuur is overzichtelijk. Elke 25 Chromebooks hebben een stevige kast op wielen waar de Chromebooks in worden opgeslagen en aangesloten aan de micro-USB aansluiting voor het opladen. De accu’s gaat 6-7 uur mee, dus overdag zit je nooit met een Chromebook die “dood” is. Inkoop gaat in dit geval via Skool en ze worden op schoolniveau ingericht. Dat kan de school zelf doen of laten doen. Daarna is er geen (nauwelijks) beheer nodig, geen virusscanners om bij te werken, alle andere software wordt automatisch bijgewerkt, geen software die tich keer geïnstalleerd moet worden.
De leerlingen hebben een eigen Google Apps for Education account. Daar heeft de leerkracht zelf geen omkijken meer naar. In groep 4 leren de leerlingen hoe ze om moeten gaan met wachtwoorden, mediawijsheid etc.
In de omgeving is in principe zo weinig mogelijk afgesloten of dicht gezet, de leerkracht houdt in de klas toezicht.
Er zijn natuurlijk ook een paar toepassingen die níet op de Chromebook werken, Minecraft, LEGO Mindstorms, de digitale versie van de Cito-toets krijg je nog niet aan de praat op een Chromebook, dat is wel iets om rekening mee te houden. Specifieke iPad apps zul je uiteraard niet op een Chromebook kunnen draaien, maar in een situatie waar een leerkracht daar toch geen gebruik van maakt, is dat geen issue. Code Combat geeft daarnaast juist weer als melding dat het niet geschikt is voor mobiele apparaten en werkt probleemloos op de Chromebook.
Samenvattend:
Bij het vorige bericht stelde ik deze vragen:
Onderzoeksvraag zou zijn: “Welke plek heeft een Chromebook naast (Windows) laptops en tablet devices binnen het onderwijs?”
Met als deelvragen:
* Welke use-cases van Chromebooks zijn er bekend binnen het Nederlands onderwijs
* Binnen welke onderwijsscenario’s hebben Chromebooks meerwaarde ten opzichte van tablets?
* Hoe verhouden Chromebooks zich beheersmatig tot Windows laptops en iPads?
Op basis van het bezoek van vandaag:
Een Chromebook lijkt voordelen te hebben in situaties waarbij leerlingen niet elke dag / altijd met hetzelfde device werken en waar applicaties gebruikt worden die voornamelijk webbased zijn en waarbij het invoeren van tekst een belangrijke functionaliteit is.
Beheersmatig wint de Chromebook het gemakkelijk van Windows laptops, en in veel gevallen ook van iPads (bijvoorbeeld als het gaat om updaten van de software, de hoeveelheid werk die je moet doen om e.e.a. beheersmatig eerst in te richten).
Het beheersmatige voordeel van de Chromebook heeft ook onderwijskundig voordelen. Doordat de Chromebook altijd werkt en snel in te zetten is, is de drempel voor gebruik zo laag mogelijk. Dat maakt het gemakkelijk voor docenten om met ict in het onderwijs te experimenteren en van daaruit dan ook meer dan voorheen na te gaan denken over de bijbehorende didactiek.
Tot slot:
Kahoot! is super motiverend (indien met mate gebruikt) en mooi als beloning voor een klas als ze goed doorgewerkt hebben. En dat werkt ook bij volwassenen. 😉
Dank je Koen voor de tijd en dank aan groep 8 dat ik mocht komen kijken!
* ’t Startblok is natuurlijk helemaal geen “Chromebook-school” net zo min als dat O4NT-scholen “iPad-scholen” zijn!
Zeer leuk geschreven Pierre! De klas en ik vonden het leuk dat jij (en de andere ict-coördinatoren) even een bezoekje kwamen brengen. We zijn trots om te laten zien wat we met de chromebooks & Jeelo kunnen.
Mochten er andere geïnteresseerden zijn, dan zijn zij ook zeker welkom op ’t Startblok in Cuijk of het iXperium in Nijmegen!
[…] http://ictoblog.nl/2015/12/03/op-bezoek-bij-een-chromebook-school Aan navolging van een eerdere post over Chromebooks in het onderwijs is blogger Pierre Gorissen nu op bezoek geweest bij een basisschool in Cuijk, waar ze (zei het op kleine schaal) werken met Chromebooks. Wat kun je er mee in de praktijk? En hoe verhoud de laptop zich tot de iPad? Een leuke post om eens te lezen. […]