Moeten we nog iets met Chromebooks?

hp 14 sky blue Gisteren werd er weer een nieuwe HP Chromebook aangekondigd. Voor mij leidde dat nogmaals tot de vraag in hoeverre zo’n Chromebook nu ook dagelijks bruikbaar is. Van de collega’s bij het iXperium begrijp ik namelijk dat het animo en de interesse voor de Chromebooks die daar aanwezig zijn minimaal is. Zeker niet hoog genoeg om nieuwe exemplaren aan te blijven schaffen en zo de collectie up-to-date te houden.

Nou is de vraag “In welke mate voldoet een Chromebook als licht device mét toetsenbord voor een senior onderzoeker van het iXperium / Center of Expertise Leren met ict?”niet echt een onderzoeksvraag die tot onze kernvragen behoort. Maar de vraag “Welke plek heeft een Chromebook naast de beschikbare tablet devices binnen het onderwijs?” zou een vraag zijn die wél relevant is.

Dus toch maar (weer) eens even de beschikbare info op een rij gezet en gekeken hoe zo’n onderzoeksvraag verder uit te werken is.

Serieus onderzoek naar het gebruik van Chromebooks in het onderwijs kwam ik niet meteen tegen tijdens mijn heel korte quickscan vanochtend. Wel de nodige (nieuws-)berichten uit met name de VS waar de Chromebooks blijkbaar wel voet aan de grond hebben gekregen:

Toch weet ik van recente Twitter-conversaties dat er ook in Nederland mee gewerkt wordt of over gedacht wordt. Zie bijvoorbeeld:

https://twitter.com/Liesmol65/status/645277633417248770
en


(klik even door op de twee tweets om de verschillende reacties te lezen!)

Via Michel Pijpers kwam ik bij De Nieuwe Havo waar ze een Chromebook als een van de noodzakelijke schoolspullen noemen voor scholieren op deze Havo.
En natuurlijk heb ik er zelf al een aantal berichten over geschreven:

Goed, wat kunnen we nu al op basis van die info?

  • De belangrijkste argumenten voor het gebruik van een Chromebook lijken op dit moment vooral technisch te zijn: goedkoop, mét toetsenbord, eenvoudig te beheren, eenvoudig door meerdere leerlingen te gebruiken
  • De belangrijkste argumenten tégen gebruik van een Chromebook zijn de verbintenis aan het Google ecosysteem én het verschil met de iPad als het gaat om beschikbare onderwijs-apps.

Dat technisch aspect zou natuurlijk voor het iXperium een interessant punt kunnen zijn. Er zijn nu (voornamelijk) Windows laptops en Apple iPads in gebruik binnen de leerarrangementen die ingezet worden. Die kennen een bepaalde beheerslast. Als ik de verhalen goed begrijp zou het toevoegen van een vijftal Chromebooks relatief eenvoudig moeten zijn, d.w.z. de extra beheerslast zou laag moeten zijn. Zeker omdat het iXperium ook al beschikt over Google Apps for Education en Google Classroom. Het bij Chromebooks behorende ecosysteem is er al.

Alleen beheersmatig ervaring opdoen met Chromebooks lijkt me dan weer niet voldoende. Je zou ze (naast de iPads en andere devices) moeten inzetten in een of meerdere leerarrangementen waarbij je dan activiteiten kiest die zich daar goed voor lenen. Gezien het gebruik van Chromebooks door Michel Pijpers neem ik aan dat er in ieder geval taalgerichte toepassingen zijn. En juist daar zou ik me ook kunnen voorstellen dat het toetsenbord handig is.
Of bij het gebruik van Scratch. Jammer is dat het blijkbaar nog steeds niet samen werkt met LEGO Mindstorm hoewel het wel weer werkt met Arduino.
Maar centraal staat dan dus niet dat je docenten gaat vragen “wil jij met een Chromebook werken?” maar dat we ze inzetten naast de andere apparaten en in situaties waar nu de laptops of iPads niet handig zijn (ik heb van de week een sessie met Spilter gemodereerd en daar was een toetsenbord handig geweest voor de deelnemers (versus het op de iPad typen).

Samenvattend:
Onderzoeksvraag zou zijn: “Welke plek heeft een Chromebook naast  (Windows) laptops en tablet devices binnen het onderwijs?
Met als deelvragen:

  • Welke use-cases van Chromebooks zijn er bekend binnen het Nederlands onderwijs?
  • Binnen welke onderwijsscenario’s hebben Chromebooks meerwaarde ten opzichte van tablets?
  • Hoe verhouden Chromebooks zich beheersmatig tot Windows laptops en iPads? 

Gezien de brede doelgroep van het iXperium zouden dan de deelvragen opgesplitst moeten worden naar onderwijssector aangezien hier voor po, vo, mbo, hbo en wo andere (deel-)antwoorden te verwachten zijn.

0 0 stemmen
Bericht waardering
6 Reacties
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
Koen Steeman
9 jaren geleden

Hoi Pierre!
Je bent van harte uitgenodigd om eens te komen kijken op de basisschool in Cuijk waar ik (naast het iXperium) ook werk. We hebben per 4 klassen 25 chromebooks, die zijn continu bezet.. Leraren & leerlingen enthousiast 🙂 Dan kunnen we daarna (met leerlingen) eens bomen over de plek van de chromebooks tussen iPads & laptops!

Pieter
Pieter
9 jaren geleden

@Pierre en @Koen, daar wil ik ook wel bij aansluiten als dat mag!

Willem Karssenberg
9 jaren geleden

Hallo Pierre,
Omdat ik mijn ervaringen graag met meer mensen wil delen heb ik ze naar aanleiding van dit bericht op mijn weblog gezet vandaag.
Zoals je kunt lezen een enthousiast verhaal.
Daarnaast kan ik je melden dat bij mijn vrouw op de basisschool 75 Chromebooks vrijwel continu draaien, centraal en op afstand beheerd door de bovenschools ICT coördinator. Die man is aan al die Chromebooks minder tijd kwijt dan aan de 10 iPads die nu doorgeschoven zijn naar de onderbouw.

De titel van je bericht “Moeten we nog iets met Chromebooks?” zou ik graag veranderen in “Waarom doen we nog zo weinig met Chromebooks? “

Gert-Jan
9 jaren geleden

Hoi allemaal,

Ik was een hele reactie aan het typen en bedacht… ik maak er een blogpost van.

http://goo.gl/1Neij3