Te laat!

 Gepubliceerd door om 09:47  Internet
feb 122005
 

Ik weet dat ik hier wellicht te vaak schrijf over dingen die ik niet verstandig heb aangepakt (router updaten, door rood licht rijden, problemen met de douane, etc) en ook dit verhaal wordt er eentje over hoe ik te lang (eerste melding) hebt getwijfeld of ik over wilde stappen op SURFSnelADSL.
Vooraf
Ik heb vaker geschreven over de uitdaging die je aangaat als je over wilt stappen van de ene ADSL-provider naar de andere. KPN heeft zo lang mogelijk dwars gelegen, doet dat overigens met ADSL2+ op het moment ook. Vorig jaar werd bekend dat overstappen van provider eenvoudiger zou worden, mits je bij dezelfde netwerkleverancier (KPN, BBNed, Versatel etc) zou blijven.

Het plan
Waar ik van plan was, was een complete overstap, dus zowel wijziging van internetprovider als van netwerkleverancier. Ik had nu te maken met de combo Zonnet (heet nu Versatel) gebruk makend van de KPN ADSL-infrastructuur en zou overstappen naar SURFSnelADSL aangeboden door InterNLNet, gebruik makend van de BBNed-infrastructuur.

De afweging
De afweging voor het overstappen vooraf, was niet eenvoudig. Voordelen van een overstap:
* hoger uploadsnelheid (1.024kbs v.s. 406kpbs)
* minder overboeking (1:25 v.s. 1:50)
* lagere kosten (39,95 per maand v.s. 52,95 per maand)
* betere backbone (SURF-netwerk v.s. Verstatel-netwerk)
* meerdere echte IP-nummers beschikbaar

N.B. Het snelheidsverschil voor de upload is deze week lager geworden, het is nu 1.024kbps v.s. 768kbps!

Nadelen van een overstap:
* lagere downloadsnelheid (2.048kbs v.s. 3200kpbs)
* lange tijd offline (3-5 weken)
* duurder bij verhuizen (275,- euro v.s. 34,03 euro)
* mocht ik bij een niet bij SURFnet aangesloten instelling gaan werken, dan moet ik wél het hele jaar afbetalen, maar mag ik de aansluiting niet houden.

Migratie
Afgelopen week werd ik echter blij gemaakt door de helpdesk van InterNLNet. Ook bij een overstap KPN naar BBNed was het mogelijk een migratie toe te passen. Ik zou dan maar enkele dagen offline hoeven te zijn. Alles was ik moest doen was het migratieformulier opsturen én een werkgeversverklaring. En o ja, het was wel verstandig even bij Zonnet te controleren of zij het migratieformulier accepteerden als een opzegging.
Dat kon ik deze week in verband met vakantie niet regelen. En dat had ik wél moeten doen.

De problemen
Gisteren belde ik naar Zonnet om te vragen of zijn het migratieformulier accepteerden als opzegging. Ja, dat deden ze, maar dan moest dat migratieformulier binnen zijn voor de opzegdatum van mijn abonnement!
Opzeggen voor Zonnet kan ik telefonisch, migreren moet echter met papier. En dat moet ik uiterlijk a.s. dinsdag (15 februari) doen omdat mijn contractdatum 15 maart is. Als ik telefonisch zou opzeggen, dan zouden ze de slooporder aan KPN geven en dat was onherroepelijk. En ik had uit de mail van InterNLNet begrepen dat ik dat in ieder geval niet moest laten doen.

Dus ik naar InterNLNet bellen. De jongeman aan de telefoon begreep mijn probleem, dacht dat het allemaal wel te kunnen oplossen, hij ging even navragen. Toen hij terug kwam wist hij blijkbaar wel hoe e.e.a. werkt en kon hij me vertellen dat ik de keuze had tussen nog een jaar bij Zonnet blijven, of bij Zonnet opzeggen en zodra de lijn afgesloten was me alsnog bij hen aanmelden waarna ik 3 tot 5 weken laten mijn ADSL weer terug zou hebben.

Het migreren ging namelijk als volgt: als ik aangaf te willen migreren en zij alle papieren in huis hadden, dan stuurden zij een verzoek naar BBNed, die moesten groen licht geven (dat kon effe duren), en pas daarna konden zij het migratieverzoek bij Zonnet indienen. Dat was zeker niet iets dat in een paar werkdagen geregeld kon worden. Ik was gewoon te laat (kreeg ik als overbodige conclusie toegevoegd).

Overstappen betekent dus simpelweg dat je niet één maand maar ruim twee maanden voor het aflopen van je contract bij de ene provider moet gaan aangeven dat je naar de andere provider toe wilt. Anders moet je tijdelijk op het strafbankje.

Boos
Je weet, mensen worden meestal boos om hun eigen fouten te verbergen. Nou, ik ben heel boos om de zelfbescherming van de ADSL-providers. Aan beide kanten overigens, want ook InterNLnet ligt er blijkbaar niet wakker van, het was haast alsof er gedacht werd: als hij dit nog niet kan regelen, dan krijgen we hem toch veel te vaak aan de lijn met andere domme vragen.

Oh, en mijn router is ook niet zoals toegezegd gisteren binnen gekomen, en het regent al twee dagen. :-(

Deel dit bericht:

  2 reacties aan “Te laat!”

Reacties (2)
  1. Je gaat al die ADSL-ads van Google naast je artikel toch met andere ogen bekijken…
    Overigens was ik (ook) benieuwd naar je ruzie met de douane, maar die linkt naar grrrr(ood licht)

  2. Oeps, foutje, is nu aangepast.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.