sep 292015
 

behoeftenonderzoek_instellingsoverstijgende_dienstverlening_SURFGisteren is het eindrapport verschenen van het onderzoek naar de behoefte aan instellingsoverstijgende dienstverlening die mbo, hbo en wo instellingen hebben als het gaat om  open en online onderwijs.

Het rapport is het resultaat van een aantal sessies die SURF/SURFnet heeft laten uitvoeren. Uit de eerste ronde sessies zijn drie onderwerpen gedestilleerd die daarna in een tweede ronde verder uitgediept zijn. De drie onderwerpen zijn:

  1. Learning communities
    Hierbij gaat het om uitbreidingen op de bestaande communities, om algemene communities, niet alleen met ICT-ers, maar ook docenten en andere onderwijsvernieuwers. Maar er is ook aangegeven dat er behoefte is aan vakgebied specifieke communities. Op zich niet verrassend, SURF is altijd al de partij geweest die dit goed kan organiseren. De levensvatbaarheid van zulke communities is altijd weer een uitdaging, instellingen moeten ook mensen afvaardigen die willen trekken en duwen.
  2. Beschikbaar maken en vinden van online leermateriaal
    Ik huiverde al toen ik het bij de sessie hoorde, maar ook in het rapport staat: “Vanuit instellingen en docenten is behoefte aan één portal met beoordeelde content door andere docenten, verschillende relevante filter-mogelijkheden (zoals domein-/vakgerichte filters) en slimme (intuïtieve) zoekmogelijkheden”. Het werd inderdaad zo aangegeven. En toegegeven, er staat ook: De hartenkreet die hierbij werd geuit was: “Zorg er telkens voor dat het perspectief van docent en student centraal blijft staan, zodat we met elkaar niet verzanden in technische discussies en onmogelijkheden.” (die zou van mij kunnen komen).
    Ik ben sceptisch over de haalbaarheid van zo’n portaal.
  3. Studentendossier en het EDU-account
    Deze derde vond ik een beetje verrassend. Een instellingsonafhankelijk EDU-account past vlekkeloos bij de dienstverlening van SURFnet op dit gebied. En ook voor een erkend digitaal studentendossier zijn er al bouwstenen. Maar dat instellingen dat uit handen zouden willen geven wist ik niet. Natuurlijk, SURFconext is prima, wordt veel gebruik van gemaakt, maar een account, losgekoppeld van de instelling gaat een stap verder. Ik ben dus benieuwd hoe hier op bestuurlijk niveau op gereageerd wordt.

Dus al met al een mix van zaken die heel logisch klinken en zaken die hier en daar nog wel wat discussie zullen gaan opleveren. Als inventarisatie van wensen, behoeften en vragen, was het zeker niet verkeerd om te doen. Beter dan zelf intern dit allemaal te gaan proberen te voorspellen.

Je kunt het rapport hier downloaden.

Deel dit bericht:

  Een reactie aan “Eindrapport Behoefteonderzoek dienstverlening open en online onderwijs”

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.