Het was dé aankondiging op Twitter vandaag: Vanavond zouden minister Jet Bussemaker en Alexander Klöpping het in De Wereld Draait Door hebben over MOOC’s en open en online onderwijs.
Helaas, om 19:00 uur was ik met andere dingen bezig, maar gelukkig zijn we in Nederland al lang zover dat (juist) ook uitzendingen van de publieke omroepen niet alleen live gestreamed worden (via de TV) maar ook redelijk snel na afloop online te bekijken zijn. Dus kon ik het item vandaag al terug kijken (en drukte ik voor Nick en Simon op de pauzeknop omdat ik alleen interesse had voor dat eerste stuk). Nee, ik zat niet in mijn bed te kijken, maar als dat geen issue is in dit geval, dan kun je je ook afvragen of die vraag zo relevant is als het gaat om studenten die een (deel van) een college terug kijken online. Want voor hen geldt hetzelfde.
Waarom ik vanavond om half 11 nog naar de opname keek? Nou, omdat ik interesse heb in het onderwerp én omdat ik morgenvroeg een overleg in mijn agenda heb staan waarbij online onderwijs ook een van de onderwerpen is. Intrinsieke én extrinsieke motivatie dus. En ook dat blijkt voor onze studenten vaak net zo te gelden (het zijn net gewone mensen!).
Goed, het item dan. Ik vond het zeker niet slecht. Programma’s als DWDD hebben maar heel kort tijd per onderwerp, en moeten zo’n item brengen op een manier dat ook mensen die helemaal niets met onderwijs hebben of nog nooit van een MOOC gehoord hebben er iets mee kunnen (anders zappen ze weg). En natuurlijk, voor Matthijs van Nieuwkerk is het onderwerp zeker niet nieuw, hij zal er dus niet veel moeite mee hebben om er verstandige dingen over te vragen.
Ook minister Bussemaker liet blijken dat ze zich uitgebreid laat informeren over wat er op het gebied van open onderwijs (is niet hetzelfde als een MOOC, maar dat was voor het item niet zo relevant) internationaal én nationaal speelt. Ze gaf ook duidelijk (en terecht) aan dat het helemaal niet zo is dat er “straks” alleen maar plek zou zijn voor de top professoren, de sterren, maar dat er juist ook behoefte is aan docenten die de studenten lokaal begeleiden. Die dan wellicht minder (geen?) tijd meer kwijt zouden hoeven te zijn aan het geven van (wellicht ook voor hen saaie) colleges, maar die tijd zouden kunnen invullen met begeleiding, ondersteuning en coaching.
Ook Alexander Klöpping, die in eerste instantie vooral de kant op leek te gaan van het “die Nederlandse Universiteiten zitten allemaal te suffen en gaan niet mee in de ontwikkeling, dus moest ik het wel doen”, greep de paar seconden die hij op het laatst kreeg om uit te leggen wat hij graag wilde dat zou gebeuren. En dat was een duidelijk positieve boodschap. Kernwoorden: de mogelijkheid tot personalisatie en maatwerk voor de student.
Tot slot dan de ambitie om over een half jaar al punten te gaan geven voor open onderwijs / MOOCs die door anderen verzorgd worden waar de minister zich toe liet verleiden. Daar zitten uiteraard wat uitdagingen aan, maar van de andere kant is het ook minder spannend dan het klinkt. Neem het voorbeeld van de Universiteit Leiden waar ik gisteren over schreef. Daar wordt in aanvulling op het boek, een MOOC van een andere universiteit voorgeschreven als onderdeel van een Honours Class. Natuurlijk, dat moet je auteursrechtelijk regelen met die andere universiteit, je moet ook de kwaliteit van die MOOC vooraf vaststellen maar eigenlijk is dat net zoiets als wanneer je een boek op papier voor schrijft.
Als het gaat om het geven van studiepunten voor een willekeurige MOOC die een student thuis volgt en waarbij je als universiteit/hogeschool niet kunt zien of de student die met dat certificaat aan komt zetten daadwerkelijk die MOOC wel gevolgd heeft (al wordt daar ook gekeken naar de technische opties) of waarbij je de inhoud of het niveau van die MOOC niet kent, ja dat zal wat ingewikkelder zijn. Maar ook daar geldt: we hebben als onderwijsinstellingen ruime ervaring met centra voor EVC (Elders Verworven Competenties). Dan moet hier toch ook een mouw aan te passen zijn?
Mooi dus dat er aandacht voor was bij DWDD. Het is niet dat ik nog aansporing nodig had om te denken dat dit een onderwerp is waar we energie in moeten steken. Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de vraag of het item ook mensen enthousiast gekregen heeft die eerst nog niet veel van open onderwijs/MOOCs wisten of dachten dat het allemaal wel iets is dat zou overwaaien en die zich nu eens achter de oren krabben.
Als het jou van gedachten heeft doen veranderen, dan hoor ik dat graag!
#Tacx training http://t.co/ITd3AHC5xx , #dwdd gekeken http://t.co/vv75qc90NY, nu tijd voor laatste half uur van Next http://t.co/ny4xn6a5pG
ietsje minder positief, maar aandacht is goed 🙂 “DWDD over Online Onderwijs en MOOCs” http://t.co/o9TUlEqxDf
@EvivanTiel: Voor iedereen die het gisterenavond heeft gemist #DWDD over Online Onderwijs en MOOCs http://t.co/qZBbV61u5w @Pierre Gorissen