Als je als docent, als vakgroep of als onderwijsinstelling aan de slag wilt met een MOOC of een variant daarop, loop je al snel tegen de vraag aan “op welk platform moeten/kunnen we die aanbieden?”. Natuurlijk, je kunt kijken of je bij Coursera aan kunt sluiten, of je kunt met de open source versie van edX aan de slag. Maar zou het niet kunnen met tools die je mogelijk al gebruikt? Bijvoorbeeld met Moodle? Bij Moodle zelf denken ze in ieder geval dat dat wél moet kunnen. En de beste manier om dat te bewijzen/uit te proberen was inderdaad door gewoon zelf een MOOC te organiseren die gebruik maakt van Moodle. En het meest logische onderwerp voor zo’n eerste MOOC mét Moodle is dan natuurlijk het gebruik van Moodle zelf. De MOOC “Teaching with Moodle” heeft afgelopen september al plaats gevonden, maar ik heb hem toen in ieder geval gemist. Hij staat nu no online als archief, maar nog maar een paar dagen. Blijkbaar wordt hij 1-1-2014 offline gehaald. Dus als je nog wilt kijken, dan moet je snel zijn!!
De MOOC liep 4 weken lang, dat is relatief kort. Elke zondag vond er een Google Hangout on Air sessie plaats waarbij live uitleg gegeven werd door de docenten. Deze streams werden dan opgenomen en online bewaard in YouTube. Als het goed is blijven die video’s/opnames wel nog staan na 1 januari. Ik heb ze in ieder geval nog niet allemaal kunnen bekijken.
De MOOC ziet er goed uit, d.w.z. er is een mooie variatie in werkvormen in opgenomen. Qua uiterlijk ziet hij er ook niet slecht uit. De skin die er voor gebruikt is, kun je hier downloaden.
Ik vind het wel jammer dat de PowerPoints die gebruikt worden tijdens de lessen niet ook gewoon opgenomen zijn in de omgeving. Dat maakt terugzoeken van bepaalde punten een stuk gemakkelijker. Zo weet ik dat ze in week 2 hebben aangegeven hoeveel mensen zich aangemeld hebben (ik geloof ruim 8.000 deelnemers), maar in de video-opname van week 2 is dat wat moeilijker terug te vinden.
Een andere mooie tool in Moodle die ik nog niet kende is de Workshop tool. Daarmee kun je peer-review opdrachten samenstellen waarbij studenten opdrachten indienen, ze elkaar kunnen beoordelen op basis van rubrics, de docent kan een beoordeling toevoegen en dan wordt er een combinatiecijfer gemaakt op basis van de kwaliteit van de beoordeling + de scores zelf. Interessant.
Bovenstaande video geeft uitgebreide uitleg.
Ik was nog niet zover dat ik bij de uitleg ben over het gebruik van de badges binnen de Moodle omgeving. Ik neem aan dat ik dat bij een van de volgende video’s nogmaals voorbij zie komen.
Hoe dan ook, het zal waarschijnlijk veel afhangen van het aantal deelnemers en het serverpark dat je gebruikt. Deze MOOC had minder dan 10.000 deelnemers en draaide op een serverpark dat blijkbaar eenvoudig uit te breiden was als dat nodige was. Voor de video werd vertrouwd op Google Hangouts on Air. Dat is eenvoudig genoeg in gebruik en draait los van de Moodle omgeving. Een BigBlueButton sessie met zoveel deelnemers lijkt me niet haalbaar.
Het lijkt goed te hebben gewerkt. Het waren ongetwijfeld 4 intensieve weken voor de facilitators, maar een optie om naar te kijken lijkt me als je geen 100.000 deelnemers verwacht.
[…] Als je als docent, als vakgroep of als onderwijsinstelling aan de slag wilt met een MOOC of een variant daarop, loop je al snel tegen de vraag aan op welk platform moeten/kunnen we die aanbieden?. ..Een zo'n optie is m.b.v. Moodle […]
ICTO Blog » Een MOOC over en met Moodle http://t.co/JAxN7x2Zza
[…] Als je als docent, als vakgroep of als onderwijsinstelling aan de slag wilt met een MOOC of een variant daarop, loop je al snel tegen de vraag aan op welk platform moeten/kunnen we die aanbieden?. ..Een zo'n optie is m.b.v. Moodle […]
[…] Als je als docent, als vakgroep of als onderwijsinstelling aan de slag wilt met een MOOC of een variant daarop, loop je al snel tegen de vraag aan op welk platform moeten/kunnen we die aanbieden?. […]
[…] Als je als docent, als vakgroep of als onderwijsinstelling aan de slag wilt met een MOOC of een variant daarop, loop je al snel tegen de vraag aan op welk platform moeten/kunnen we die aanbieden?. […]