Hoe staat het nou eigenlijk met de schrijfvaardigheid van leerlingen? – deel 2

onderzoek_naar_schrijfonderwijsEen kleine maand geleden verschenen er in de media verschillende berichten over het promotieonderzoek van Monica Koster en Renske Bouwer  van het Utrecht Institute of Linguistics OTS over schrijfvaardigheid op het basisonderwijs. Ik verbaasde me toen over de beperkte en negatieve scope van een aantal van die berichten. De blogpost is hier te vinden.

Vandaag verscheen er op komenskypost.nl een bericht namens een van de deelnemers aan de pilot. Dat was, niet echt onverwacht, positief. Al kan ook Liesbeth Mol, de leerkracht van groep 8 die aan het onderzoek deelgenomen heeft zich de kritiek van anderen voorstellen.

Belangrijke uitspraak wat mij betreft echter is waar ze mee afsluit:

…door onze deelname aan het onderzoek hebben we aan den lijve kunnen ondervinden hoe fijn het is om schrijflessen te geven die ten eerste door de kinderen gewaardeerd worden en ten tweede de kwaliteit van de geschreven teksten enorm verbeteren.

Natuurlijk kun je dan nog steeds vraagtekens stellen bij een methode van een uitgever, maar het zijn wel twee heel duidelijke indicatoren van succes.