“Dat met die ipads werkt niet!”

Nee, die titel is niet van mij afkomstig, dat is een uitspraak van “Dramwief” op een item op RTV Oost over het gebruik van iPads bij middelbare scholen in Overijssel. Je kunt de hele reactie ook hieronder lezen:

Dramwief

Ik wiet niet of Dramwief de moeite genomen heeft om ook het filmpje van iets meer dan vijf minuten dat bij het bericht te vinden is te bekijken. En natuurlijk ook niet naar welke school haar dochter gaat, maar ik neem niet aan dat dat de Waerdenborch in Holten is waar het item over gaat.

Het filmpje zelf geeft eigenlijk juist een heel mooi voorbeeld van de integratie van tablets in zo op het oog toch nog heel traditioneel georganiseerd onderwijs. Inderdaad, heel anders dan O4NT-scholen (die ook nu weer “iPad-scholen” genoemd worden omdat de reporters er blijkbaar vanuit gaan dat het gebruik van boeken/schriften in aanvulling op de iPads het belangrijkste verschil is) maar ook anders dan bijvoorbeeld Agora in Roermond. Het zijn een beetje appels en peren die vergeleken worden.

In plaats van te roepen “dat werkt toch niet” zou ik als ouder en als onderzoeker eerder juist meer willen weten om de achterliggende visie en aanpak. Dat ze voor werkboeken papier gebruiken uit praktisch oogpunt, dat is helder. Maar het filmpje van vijf minuten gaat niet in op bv de keuze van de lesmaterialen (wat koop je in, gebruik je gratis, ontwikkel je zelf), mate waarin het gebruik van de iPad echt al in alle vakken in jaar 1 en 2 geïntegreerd is, hoe de scholing van die docenten die het aan-knopje in het begin nog niet zouden weten te vinden verder gaat naar bijvoorbeeld het leren na te denken over didactisch gebruik van ict, of het ook daadwerkelijk aanpassen van hun lesstructuur/werkvormen etc.
Andere opmerkingen in het filmpje klinken daarnaast wat vreemd, bv over dat als de wifi uitvalt dat geen probleem zou zijn omdat ze de boeken op papier nog hebben. Als het goed is, dan is dat ook maar beperkt waar, omdat die twee in gebruik nauw met elkaar verweven zouden zijn (zegt de rest van het filmpje).

En waar ze in het filmpje heel stoer zeggen dat het niet persé een iPad hoeft te zijn, geeft de website wel nog aan dat de ouders alleen een iPad kunnen/moeten aanschaffen. Ik kon daarbij niet zo snel zien welke programma’s of apps ze dan gebruiken die alleen voor iOS beschikbaar zijn. En als ouder zou ik over zo’n disclaimer als “De ontwikkelingen gaan snel. Door verbeteringen in de software, die vaak ook een negatief effect hebben op een ouder type iPad, adviseren wij u goed na te denken over het aan te schaffen type. Zeker met het oog op de duur van de schoolloopbaan van uw zoon of dochter.” die voor mij leest als “koop je een te licht model, dan heb je pech en moet je er straks een nieuwe aanschaffen” ook niet zo heel blij worden.

Kortom, hoe langer ik over het filmpje en het voorbeeld nadenk, hoe meer vragen ik heb. Voor kort door de bocht conclusies is het echt nog te vroeg. Dát zou ik pas hopeloos en dom vinden.