Microsoft brengt het AI gevecht naar Google

De afgelopen weken heb ik meer dan eens uitgelegd “Als we in het onderwijs de discussie alleen richten op ChatGPT, dan doen we onszelf tekort”. In de les die ik voor de studenten van de Master Ontwerpen Van Eigentijds Leren (MOVEL) verzorgd heb (link) gaan we daarom ook in op andere toepassingen van AI in het onderwijs. Met verschillende voor- en nadelen. En ook op AI in films. Niet alleen vanwege het Jaws-effect, maar ook omdat het nodig is dat zij, wij allemaal nadenken over welke rol AI kan / zou moeten spelen in het onderwijs, in onze maatschappij.

Één van de voorbeelden van “soms zie je het niet eens” AI die ik daarbij noem is de integratie in de verschillende Microsoft producten. Via de spraakherkenning en de voorleesfunctie in Word, de automatische tekstbeschrijvingen die worden toegevoegd in PowerPoint als je een afbeelding op een dia zet, in de handschriftherkenning in OneNote, etc.

Daar kan de volgende keer dan aan toegevoegd worden: in de zoekfunctie van Bing of in de Edge webbrowser van Microsoft.
Maar ik zal bekennen dat de snelheid waarmee dat van de buitenkant leek te gebeuren, ook mij verrast heeft.

Bing Chat

Satya Nadella, de CEO van Microsoft is op het moment dat ik dit bericht type (en ja, dat doe ik gewoon zelf) zo ongeveer “overal” te zien en te horen.

Microsoft heeft namelijk gekozen voor een tamelijk gedurfde, maar ook slimme tactiek: de positie van de underdog.
Een beetje vreemd natuurlijk als je bedenkt hoe groot en rijk Microsoft is, maar als het om marktaandeel op het gebied van zoeken, zijn ze heel klein. Ze hebben met Bing zo’n 9% marktaandeel tegenover de 90% van Google.
En zoeken (of “Googlen”) is voor ons iets handigs,  iets wat je doet om informatie te vinden. Maar voor bedrijven als Microsoft en Google is het een manier om geld te verdienen (via advertenties), veel geld. En Satya is er in het interview met de Wall Street Journal dat je hierboven kunt bekijken (en anderen) heel duidelijk over: Google is de grote speler, Microsoft heeft niet veel te verliezen. Ze hoeven Google niet helemaal uit de markt te krijgen, maar elk procent marktaandeel dat Microsoft van hen afsnoept is al heel veel extra geld.

Microsoft doet nóg iets heel slim: het heeft goed geluisterd naar de belangrijkste kritiekpunten op ChatGPT:

  • Niet actuele info: geen probleem met Bing chat, je zoekt gewoon in Bing, krijgt heel actuele info met daarnaast de mogelijkheid om via eenvoudige chat door te vragen
  • Onduidelijkheid over bronnen: geen probleem met Bing chat, we nemen bronverwijzingen op naar de plekken waar de info uit komt.
  • Onjuiste informatie: geen probleem met Bing chat, de chatbot weet wanneer er geen absoluut antwoord te geven is en geeft dat ook aan.

En het antwoord van Google?

En Google? Tja, die zijn heel sterk in zoeken, steken ook al heel lang geld en energie in AI, maar (ook) zij hadden niet verwacht dat Microsoft zo snel met een goed werkende integratie van de technologie achter ChatGPT in hun producten zou komen. Net zoals ze waarschijnlijk ook bij OpenAI en investeerder Microsoft niet hadden kunnen voorstellen dat er zó veel hype over ChatGPT zou komen. Ze probeerden snel met een antwoord te komen en struikelden.

Het YouTube-kanaal ColdfusionTV heeft een heel informatieve video online gezet (zie hierboven). De moeite waard om te bekijken.

Maar de wedstrijd is nog lang!

De eerste klap was dus voor Microsoft. Ik vind kreten als “A.I War” overigens niet zo handig, de vergelijking met een wedstrijd, voetbal of welke andere sport waarbij je moet scoren over een bepaalde periode, een vriendelijkere vergelijking. Het is 1-0 maar Google moet niet onderschat worden. Want ook Microsoft heeft heel wat kansen nog om steken te laten vallen.
Bing Chat is nog niet voor iedereen toegankelijk, ik sta zelf op de wachtlijst (uiteraard). De site met info is een combinatie van Engels en slecht vertaald Nederlands. Hoewel de voorbeeld ook wel in het Nederlands antwoord geven. Het is ook nog afwachten hoe goed of nuttig de door Bing Chat gegeven antwoorden daadwerkelijk gaan blijken te zijn. Daar zullen ongetwijfeld weer veel filmpjes en blogposts over verschijnen (op andere plekken dan hier!).

Bij CNBC mochten ze er wél al mee aan de slag en kwamen ze tot de conclusie dat Bing Chat  nóg voorzichtiger was in het geven van antwoorden dan ChatGPT (zie ook de screenshot van CNBC hierboven). Dus wie weet levert het Microsoft slechts een tijdelijke win op.

En als het gaat om spraakgestuurde toegang, dan was Cortana van Microsoft een absolute flop, in Nederland zelfs nooit formeel uitgebracht. Daar is Google met Google Assistant op telefoons en apparaten natuurlijk al helemaal geen match voor Microsoft.

Conclusie

De kraan staat open. Nou ja, het lijkt op het moment meer een brandkraan qua kracht. Hier helpt geen zinnetje in een examenregeling tegen als de technologie geïntegreerd wordt in zoekmachines, browsers, de tekstverwerker die studenten gebruiken. Het gaat het onderwijs niet plotseling veranderen in een utopisch geheel van holistisch beoordelen zoals soms wel beweerd wordt. Verbieden wordt ook complex bij een zo verregaande integratie in de hulpmiddelen die wij en onze studenten dagelijks gebruiken.
Toch maar kiezen voor opvoeden? Studenten (en onszelf) proberen te leren kritisch te zijn als het gaat om de informatie die ons aangeboden wordt, de bedrijven die die informatie beheren/beheersen, de effecten die technologie op onszelf en onze omgeving heeft?