AI in het Onderwijs bij MOVEL

Afgelopen week mocht ik bij de HAN Master Ontwerpen van Eigentijds Leren (MOVEL) anderhalf uur met de studenten in gesprek over AI in het onderwijs. Veel te kort natuurlijk als je rekening houdt met alle ontwikkelingen op dat vlak alleen al de afgelopen paar maanden.
Daarom had ik ter ondersteuning een verzameling bronnen, voorbeelden, websites verzameld in een online module. Die is gewoon beschikbaar, ook als je geen MOVEL student bent:
🌐 https://edu.nl/emdb8


Je kunt een beknopte versie van de les hier bekijken:
🌐https://edu.nl/uaqpf

Tijdens (en na) de les zijn we veel uitgebreider dan in de video hierboven ingegaan op de manier waarop zij de komende tijd, als onderdeel van hun werk en de MOVEL opleiding met de vragen die AI oproept aan de slag kunnen. Ik ben benieuw wat we daarvan bij de volgende les (in mei) terugzien. Het was in ieder geval goed om te merken dat deze groep docenten nuchter, nieuwsgierig en realistisch waren over de ontwikkelingen (ook de recente), risico’s, uitdagingen en kansen van AI voor hun onderwijs. 💪 👍

In de les stonden we ook stil bij de rol van AI in films (en het Jaws-effect). Ik kreeg van de studenten 2 tips over films die ik nog niet gezien had. De eerste daarvan heb ik inmiddels bekeken: “Ich bin dein Mensch“.
Hij is in Nederland via Pathé Thuis, YouTube en een paar andere opties te huren of te kopen. De trailer:

Het is een heel humoristische film, soms wat donker. Centraal staat het duidelijk voelbare en herkenbare gevoel van ongemak bij Alma. Voor wat betreft de centrale vraag: wat is er mis met het altijd maar gelukkig zijn? geeft de film namens Alma één antwoord, maar zeker geen sluitend antwoord. En niet alleen omdat haar advies (zoals wel vaker) niet strookt met haar eigen keuzes. En hoewel de film eigenlijk best lief en braaf is, geeft hij toch ruim voldoende stof tot nadenken.
Goede tip!

De andere films in de online module:
https://edu.nl/7bjbu