Dit wordt weer eens zo’n “ik moet het even opschrijven want morgen ben ik het anders weer vergeten, maar dat betekent ook dat het waarschijnlijk niet de meest gestructureerde blogpost wordt” blogpost.
Voor een van de samenwerkingsverbanden (Allyoucanlearn) ben ik, samen met JaapJan Vroom van het Deltion College bezig met een deelproject waarbij we een demonstrator realiseren om met docenten en studenten in gesprek gaan over het gebruik van learning analytics ten behoeve van het ondersteunen van het leerproces van de studenten.
Dat doen we op basis van xAPI en de open source editie van de Learning Record Store (LRS) genaamd Learning Locker. We koppelen o.a. content die met de open source omgeving Xerte Online Toolkit (XoT) bij Deltion is ontwikkeld en die via het Allyoucanlearn platform wordt aangeboden. Het gebruiksscenario daarbij is dat bijvoorbeeld een student bij Deltion de module via het Allyoucanlearn platform benadert, terwijl de content bij Deltion op de XoT-server staat, de gebruiksinformatie (welke onderdelen heeft de student bekeken, welke vragen gemaakt etc) in de LRS van Allyoucanlearn wordt opgeslagen, maar dat de data van studenten en medewerkers van Deltion automatisch wordt doorgestuurd naar de eigen LRS van Deltion waar ze dan ook beschikbaar zijn voor Deltion om, indien gewenst, te combineren met andere interne data. De afbeelding hierboven geeft dat schematisch weer.
Daarbij willen we de studenten via dashboards overzicht geven op hun eigen studiegedrag, over verschillende modulen heen, zowel modulen die ze bij Allyoucanlearn vinden als andere modulen. De docent van Deltion krijgt via een dashboard inzicht in zijn/haar studenten voor het betreffende vak. Vanuit Allyoucanlearn kan dan (anonieme) gebruiksinformatie bekeken worden over het gebruik van de verschillende modulen op het platform door de verschillende (soorten) gebruikers, zowel van partners als anderen.
Als je nu al afgehaakt bent, dan snap je waarom we dit via een demonstrator moeten laten “zien” aan mensen voordat we überhaupt met ze in gesprek kunnen gaan over de informatie die ze op de betreffende dashboards in de verschillende scenario’s willen hebben.
En ik moet het opschrijven als een soort werknotities om over 2 weken (of over 2 dagen) nog terug te kunnen lezen hoe de verschillende onderdelen samenwerken.
Welke informatie is er beschikbaar?
Zoals wel vaker bij zo’n pilot/demonstrator levert het uitvoeren ervan vaak onverwachte problemen (lees: inzichten) op. Een van die inzichten, die niet helemaal onverwacht was:
Wat je aan informatie kunt laten zien/combineren etc. is afhankelijk van de informatie die je ontvangt, dus die in de LRS aanwezig is.
Iedereen kent het “garbage in – garbage out” verhaal, dat is hier ook van toepassing. In de basis is xAPI heel simpel, elk statement bestaat minimaal uit de structuur “actor verb object”, dus “Pierre Gorissen attempted Module over smartdoelen” is zo’n statement. Dat geldt ook voor “Pierre Gorissen played Video over een groot konijn“.
Maar zo’n statement kan nog een heleboel extra info bevatten. Bij de verb helpt het als er een identificatie bij zit, bv een URL waarmee ik kan opzoeken wat de betekenis is van “attempted” of “played”. Wanneer stuurt de content een statement met zo’n verb? Aan het begin? Aan het einde? Bij een bepaald type activiteiten?
En als het om bv oefenvragen gaat die de deelnemer uitvoert, dan kun je alleen aangeven dat hij/zij die geprobeerd heeft, maar je kunt ook het antwoord, de score (was het goed of fout), of zelfs de hele inhoud van de vraag meesturen. Dat laatste is belangrijk als je die info wilt gebruiken om een dashboard te laten zien in een omgeving die geen toegang tot de module zelf heeft.
In Xerte/XoT zit een dashboard voor de docent ingebouwd als onderdeel van de module. Dat was/is een handig startpunt voor ons gesprek met docenten. Het dashboard werkt samen met de LRS, haalt daar de data ook op, maar is nauw geïntegreerd met de omgeving.
Naast de al door Deltion ontwikkelde modules in Xerte/XoT die de nodige interactiviteit, oefeningen, toetjes, video etc. bevatten, hebben we daarom de test uitgebreid om te kijken hoe informatie van andere bronnen dan Xerte/XoT voor uitdagingen konden zorgen.
Interactieve video met overlays
We hebben ons daarbij gericht op één extra interactietype: het gebruik van interactieve video overlays. Video’s dus waarbij de kijker al tijdens het bekijken van de video vragen over de inhoud kan krijgen, of extra info (bijvoorbeeld als je een onderdeel niet snapt of nog eens terug wilt kijken). Daarbij nemen we twee verschillende opties mee: het (commerciële) online platform hihaho.com én naar de ‘gratis’ optie via H5P. Ik heb gratis hierbij even tussen haakjes gezet omdat het ene een betaald gehost platform is en bij H5P de tools gratis en open source zijn te downloaden, maar je zult ze ergens moeten hosten, al dan niet als onderdeel van een WordPress of Moodle omgeving (er zijn nog een paar andere opties, maar deze twee hebben we draaiend gekregen), moeten beheren etc.
Kosten was voor de demonstrator ook even niet relevant, het ging om de interactie en de koppeling met de LRS en van daaruit naar het dashboard.
hihaho.com
De dienst heeft de mogelijk om een gratis proefaccount aan te maken zodat je het maken van interactieve video’s zelf kunt uitproberen. Helaas is de koppeling met een LRS via xAPI geen standaardonderdeel van het proefaccount. Gelukkig wilden ze die wel even toevoegen zodat we hem konden testen in combinatie met Learning Locker. De beschikbare functionaliteit kun je samenvatten als: een kind kan de was doen. Na het aanmaken van een account wijst het zich namelijk bijna vanzelf.
Je kiest voor het maken van een interactieve video, koppelt een YouTube, Vimeo, Kaltura, JWPlayer, Qumo of Blue Billywig account. Van dat lijstje zijn voor gebruik binnen Allyoucanlearn, de opties YouTube en Vimeo al voldoende. Een betaald Vimeo account is dan vooral prettig als je geen reclame etc. wilt hebben op de videos.
Als je de video hebt gekoppeld dan verschijnt hij in de player van hihaho met ernaast een aantal mogelijke interacties (vraag, pauzescherm, spring naar, menu, tekst, scroll tekst, afbeelding, hotspot, link, highlight, geluid, inzoomen). Je speelt de video naar de plek waar je de interactie wilt toevoegen en klikt op de betreffende interactie. Afhankelijk van de interactie heb je dan opties voor bijvoorbeeld het toevoegen van tekst voor de vraag, de antwoordopties, interactie bij correcte of onjuiste antwoorden etc.
Het invullen van de LRS-info is een kwestie van de URL van het endpoint (de LRS) en de bijbehorende credentials.
Mooi bij hihaho is dat ze een ingebouwde viewer beschikbaar hebben waarmee je de video meteen kunt testen. Je krijgt dan de vraag om je mailadres in te voeren zodat jouw data in de LRS te herkennen is. De data komt dan inderdaad zonder problemen binnen in de LRS:
Daarbij lijkt het voor nu wel op dat de hoeveelheid detailinformatie die binnenkomt beperkt is. Zo komen de antwoorden op de vragen zo te zien niet mee in de xAPI statements. Daar moeten we nog even wat dieper induiken om te zien of dat een optionele setting is in de online omgeving.
Naast de mogelijkheid om xAPI statements te versturen naar een LRS beschikt hihaho ook over eigen rapportages per video:
Ik weet niet of ze meteen geschikt zijn voor een docent, d.w.z. ik denk dat een docent hier en daar wat specifiekere vragen heeft gericht op specifieke groepen kijkers en filteren op specifieke actoren kan zo te zien niet, maar het zijn mooie voorbeelden.
Kortom, we zijn nog niet helemaal klaar met evalueren, maar sowieso een interessante dienst en een mooi voorbeeld van hoe je data op je eigen LRS kunt ontvangen van leeractiviteiten die bij een externe partij plaatsvinden.
H5P
Kandidaat nummer 2 is H5P en dan meer specifiek de interactieve video. Volgens mij hoor je al een tijdje niet meer bij de cool guys voor wat betreft het ontwikkelen van online leermaterialen als je niet weet wat H5P is. Dus het was een logische kandidaat. Als je het gewoon eens wilt uitproberen dan kun je bij Toll-net terecht wil je het op een eigen server hebben draaien, dan heb je een aantal opties.
H5P + WordPress
Het principe van het bewerken van een interactieve video bij H5P in WordPress werkt vergelijkbaar met in hihaho, al is die laatste net wat gelikter en gebruikersvriendelijker. Maar ook bij H5P wees het zich eigenlijk allemaal vanzelf.
Het idee is dat je de inhoud in de H5P plugin aanmaakt en dan toevoegt aan een WordPress pagina. Daarvoor moet je de H5P plugin installeren. Dat werkt tamelijk probleemloos. Het duurde even voordat duidelijk was dat H5P weliswaar xAPI ondersteuning bij de verschillende interactie-types ingebouwd heeft zitten, maar dat H5P zelf niet de communicatie tussen de interacties (in dit geval de interactieve video) en de LRS voor zijn rekening neemt. Dat moet je apart “inbouwen”.
Ook dat was voor WordPress niet heel erg moeilijk, naast de H5P plugin is ook de H5P xAPI plugin nodig en de koppeling met de LRS was geregeld. Helaas was dat niet het hele verhaal. Met XoT was er de mogelijkheid om de ontwikkelde module via een LTI link in de Allyoucanlearn omgeving te koppelen. Dat zorgde er voor dat de gebruikersnaam (en mailadres) van de gebruiker die in de omgeving ingelogd was ook in de xAPI statements beschikbaar was. WordPress doet dat ook in zoverre dat als je de pagina opent terwijl je als gebruiker in WordPress ingelogd bent, dan wordt die gebruikersnaam doorgegeven. Ben je niet ingelogd, dan wordt er een of andere lange unieke id gegenereerd en gebruikt:
Dat was dus niet helemaal ideaal. En lijkt geen vrij te gebruiken plugin voor WordPress beschikbaar te zijn waarmee de omgeving als LTI toolprovider aan de Allyoucanlearn omgeving gekoppeld kon worden. Tijd voor plan B: H5P + Moodle.
H5P + Moodle
Ook Moodle heeft ondersteuning voor H5P als plugin én Moodle kan zowel als LTI toolprovider en als afnemer dienst doen. De setup voor H5P in Moodle is niet ingewikkeld en duidelijk beschreven. Het instellen van Moodle als LTI provider zodat hij te koppelen is aan Allyoucanlearn wordt hier uitgelegd. Alleen ontbrak het (ook) hier aan duidelijke documentatie over hoe je de xAPI koppeling tussen de in Moodle ontwikkelde H5P content en de LRS tot stand moet brengen. Uiteindelijk blijkt (een variant) op deze instructie te werken. Belangrijk probleem in dat voorbeeld is echter dat de ` en ” zoals ze in de blogpost staan voor problemen zorgen, bij het knippen en plakken bij mij hier en daar een spatie verdween, kortom het was een kwestie van debuggen (belangrijk: de “/” achter de url van het endpoint. Ik heb de twee bestanden waar het om gaat even hier online gezet. De aanpassingen in view.php zitten dan in regel 51-53, in xapi-stmt-dispatcher.js moet je regel 3-4 aanpassen, xapiwrapper.min.js moet je hier downloaden.
Mooi bij Moodle is dat je daarna er voor kunt kiezen om een hele module, een onderdeel van een module of zelfs een individuele activiteit, zoals een interactieve video als LTI tool te publiceren. Als deze dan aan de Allyoucanlearn omgeving gekoppeld wordt en een willekeurig deelnemer start die module (in een live situatie moet je die gebruiker dan natuurlijk wél vooraf informatie geven over de dataverzameling en daar toestemming voor vragen!), dan stromen de xAPI statements met naam en mailadres binnen:
Mooi daarbij is dat bij de vragen ook het antwoord en de andere antwoordopties worden meegestuurd.
Tot zover even mijn aantekeningen
Zoals gezegd, dit waren even werkaantekeningen. Nu de techniek (voor een groter deel dan eerst) werkt, wordt het pas interessant. Zelf hebben we nog een slag te maken: een dashboard eraan koppelen. Maar ook dit deel van de demo levert al stof voor een gesprek op. In ieder geval als het gaat om waarom je wanneer welke vragen of interactie in zo’n video zou willen inbouwen. Maar natuurlijk ook over de vraag wat je dan als docent of student wilt weten na afloop. Een antwoord als “ik wil kunnen zien met welke onderdelen van de stof studenten problemen hebben” is dan een mogelijke optie.
Dat is niet hetzelfde als “ik wil een rood blokje zien als een student een vraag fout had en een groen blokje als het antwoord goed is” zoals in Xerte/XoT maar ook in andere adaptieve leersystemen vaak het geval is. En dan wordt het gesprek interessant.
Idem als je dat gesprek met een student voert.
Learning Locker – interactieve video’s via xAPI met H5P en hihaho https://t.co/ONAR10IoaW
[…] H5P interacties ligt dat wat ingewikkelder, zoals je ook hier hebt kunnen lezen. Je moet een omgeving hebben waar die objecten aan toegevoegd kunnen worden, Moodle lijkt daar bij […]
[…] of zelfs optimale lengte. En als je (optionele) interactiviteit toevoegt aan een video (zoals hier besproken) dan wordt het naar verwachting ook weer een ander […]