Via Pedro De Bruyckere werd ik gewezen op onderzoek uit het Verenigd Koninkrijk waar onderzocht is of het gebruik van ChatGPT tijdwinst oplevert voor docenten indien ze het gebruiken in hun lesvoorbereiding. Het antwoord: ja. De kwaliteit van de lesvoorbereiding ging daarbij niet achteruit (beoordeeld door experts die zowel deze lesvoorbereidingen als die van de controlegroep beoordeeld hebben zonder dat ze wisten welke van wie kwam). Pedro sluit zijn bericht af met een terechte vraag: Misschien hoeven we de vraag niet te stellen of ChatGPT het werk van leerkrachten overneemt, maar eerder hoe het dat werk werkbaarder kan maken.
Het is dan ook te hopen dat dit niet gaat leiden tot een verlaging van de hoeveelheid tijd die docenten krijgen voor lesvoorbereiding (onder het motto “nu je AI gebruikt heb je ook minder tijd nodig!”).
[…] en te ontwikkelen, maar uit ervaring weet ik dat ze voor steeds meer taken nuttig worden, en zoals het bericht dat Pedro De Bruyckere gisteren deelde laat zien, daar kan het onderwijs ook veel voordeel aan hebben. 🚅Het doet me denken aan de […]