Bett 2016 Wrap-up

 Gepubliceerd door om 14:05  Onderwijs, SURF
jan 242016
 

KidsmeetNa alle quicknotes over mijn bezoek aan de Bett 2016, ontkom ook ik niet aan een samenvattend bericht. Wat nam ik mee uit Londen na 2 dagen op de Bett?

Focus
Laat ik beginnen met stellen dat de Bett voor mij heel goed paste binnen de toch wel stevige verbreding van mijn blikveld als het gaat om leren met ict, sinds ik bij het iXperium / Centre of Expertise leren met ict werk. Want waar die focus eerst op uitsluitend het hoger onderwijs lag, betreft die nu ook primair onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo.

De Bett website geeft aan dat ook zij zich op dat hele gebied richten en inderdaad, er zijn ook sessies die zich richten op het hoger onderwijs. Maar toch ademt de beurs een duidelijke primair en voortgezet onderwijs sfeer. Dat is zeker niet slecht, maar het betekent wel dat als je als bezoeker slechts geïnteresseerd zou zijn in het hoger onderwijs, je bij veel van de stands minder van je gading vindt.
Omdat ik de NOT en IPON (2 en 3 februari a.s.!) niet goed genoeg ken, kan ik daar overigens nog geen vergelijking mee maken.

Trends
De vraag welke trends ik op de Bett gezien heb, is voor mij niet te beantwoorden. Immers, trends gaan uit van een ontwikkeling van een bepaalde richting op langere termijn. Dat is dus niet te doen op basis van één conferentiebezoek. Wel kan ik stil staan bij trends die voor het onderwijs voorspeld worden met de vraag hoe prominent ze voor mij op de Bett zichtbaar waren. Dus dat doe ik hieronder.

Drones
Wat mij betreft de grote afwezige op de Bett waren toch wel de drones. Eigenlijk ook weer niet zó vreemd aangezien de voorbeelden ook in het hoger onderwijs nog best moeilijk te verzinnen zijn. Maar ook op de Bett geen lesprogramma’s die bijvoorbeeld ruimtelijk inzicht, wiskundige berekeningen combineren met drones, nog geen gebruik van drones tijdens excursies of voor het uitvoeren van metingen en proefjes.

Virtual Reality
Er was wel een beetje aandacht voor Virtual Reality, Google kondigde Expeditions aan, bij verschillende stands zag je wel een incidentele VR-bril. Maar ook hier niet zo omvangrijk als je zou denken op basis van de voorspelling dat VR in 2016 echt door gaat breken.

3D Printen
In tegenstelling tot VR en Drones was het aantal 3D printers op de Bett bijna niet te tellen. De verschillende grote leveranciers waren er, maar ook elke stand die modern wilde zijn of lijken had er wel eentje staan die lustig stond te printen. Want tja, zo’n printopdracht duurt natuurlijk al snel een paar uur.
Als je het scheldwoord “hype” al in de mond wilt nemen, dan denk ik dat dat zeker het geval is voor 3D printen op de Bett. Aardige discussie is dan wel nog of 3D printen nou juist zo eenvoudig mogelijk moet worden (net als 2D printen) of dat je het juist ook moet zien als iets waar leerlingen en docenten moeten leren hoe dat werkt (zie bv 3DKanjers). Scanners heb ik niet veel gezien al was de Sprout pro van HP wel ook meteen heel mooi en gebruikersvriendelijk.

Robotica
Natuurlijk waren er robots op de Bett. En dan niet alleen in de vorm van een paar Nao’s maar veel meer in de vorm van robots die geen “menselijke” vorm hebben. Dan heb ik het over de micro:bit of de Raspberry Pi en natuurlijk B-Bots (waren er ook, geen foto’s van gemaakt) of Dash & Dot.
Deze zitten dusdanig verweven in het nieuwe curriculum in het Verenigd Koninkrijk dat het voor leveranciers ook niet moeilijk is om het “nut” van aandacht er voor aan te tonen.
Wel blijkt er ook hier nog wel verschil te zitten in de insteek die partijen kiezen. Van de goedkope micro:bit (prijs niet helemaal duidelijk nog, maar 1 miljoen stuks zijn gratis) naar toch best eenvoudige robot sets die voor een paar honderd euro in koffers met foam worden aangeboden. Van die sets waarvan je bang bent om leerlingen er zelf mee aan de slag te laten gaan, terwijl dát toch juist de bedoeling zou moeten zijn.

Digitale schoolborden
Ja, ze waren er ook nu. Uiteraard als je ook schoolbanken, tafels, kassasystemen en zitzakken laat zien op de Bett. Zowel als touchscreen als exemplaren met beamer. En Microsoft denkt dat ze met hun Surface Board nog een plekje in de toch al overvolle markt kunnen vinden omdat zij de kwalitatief beste schermen zouden kunnen leveren (die alleen in de VS geproduceerd kunnen worden vanwege alle patenten die er op zitten die niet naar China mogen).

Big Data / Learning Analytics
Aandacht voor big data was er best veel. Maar ik moet bekennen dat dat meestal ook big companies waren met grote stands die eigenlijk niet echt uitnodigend uitzagen. D.w.z. ze gaven mij in het algemeen de indruk dat ik schoolleider zou moeten zijn met een stevig budget voor het optuigen van een infrastructuur voor mijn hele school. Natuurlijk, ook LACE verzorgde er een aantal sessies, daar kon je komen zonder gevulde portemonnee, maar op het niveau van individuele toepassingen was men in het algemeen nog niet erg met analyses van “hoe staat mijn leerling ervoor” bezig.

Onderzoek
En dat gebrek aan beschikbare info kwam ook keer op keer naar voren als ik de vraag stelde “hebben jullie ook onderzocht naar jullie claims van […..]?” waarbij ik op de puntjes steeds verschillende dingen in kon vullen. Want dat leerlingen technologie in het algemeen “leuk” vinden, dat geloof ik nu wel. Dat elk zichzelf respecterend bedrijf achter in de beschikbaar gestelde lesmethoden een lijstje heeft met kerndoelen waar de methode of de technologie bij aansluit, dat is ook al het minimum. Maar vragen als “en hoe draagt het spelen (leren) met jullie robots nou bij aan de rekenvaardigheden van leerlingen?” of “mooi, zo’n interactieve mat van 10.000 euro, maar leveren de spelletjes iets meer op dan alleen een leuk tijdverdrijf voor kinderen als ze moeten overblijven?” bleven de afgelopen twee dagen in de meeste gevallen onbeantwoord.
In een aantal gevallen kon ik mijn kaartje achter laten en hoop ik ook de komende tijd meer informatie over reeds uitgevoerd onderzoek op dit gebied te ontvangen. Dus ik ben benieuwd. En natuurlijk, als leerlingen school leuk vinden is dat ook al heel wat, maar het is op zichzelf zo’n moeilijke eenheid om dat je doet of zou kunnen doen met elkaar te vergelijken.

STEM
Veel van de aanbieders van materiaal waren gericht op het STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics). Voor talen was er ook nog wel het nodige, andere vakgebieden waren minder vertegenwoordigd met uitzondering wellicht van “Arts”, d.w.z. alle activiteiten die op creativiteit gericht waren.

All-in-one
Een andere ontwikkeling die mogelijk niet eens nieuw is, maar wel duidelijk zichtbaar: leveranciers richten zich vaak op de “totaaloplossing” en daarmee bedoel ik niet een tool, toepassing of hardware die je overal voor kunt gebruiken, maar op het aanbieden van een combinatie van

  • tool (hardware of applicatie)
  • training
  • lesmateriaal
  • community

Daar waar de tool een applicatie is, is dat al lang niet meer alleen voor Windows beschikbaar maar in veel gevallen in ieder geval als app voor iOS en Android.
De community biedt leveranciers een belangrijke mogelijkheid om input te verzamelen, maar ook voor leerkrachten onderling om informatie uit te wisselen of voor leerlingen om producten te showen.

Kinderen / leerlingen
Belangrijk zichtbaar verschil tussen de Bett en bijvoorbeeld de Onderwijsdagen is natuurlijk ook de aanwezigheid van leerlingen. Veel leerlingen, en dan was ik er nog op woensdag en donderdag, twee schooldagen, terwijl de zaterdag naar verwachting de meeste leerlingen trekt.
De beurs heeft een aparte “<18 maar met begeleiding” ingang en is ook heel duidelijk ingesteld op de komst van deze groep bezoekers. Ze zijn er niet alleen als bezoekers, maar bijvoorbeeld ook als deelnemers aan demonstraties, workshops, of in de vorm van leden van de iPad band die optredens verzorgen tijdens de beurs.
Het is voor Nederlandse scholen waarschijnlijk wat kostbaar om met een klas naar de Bett te gaan, maar als leerkracht is het natuurlijk een mooie manier om ook van hen input te krijgen over de verschillende technologie die er op de beurs aanwezig is.

Samenvattend
Er was voldoende te halen bij de Bett. Wat mij betreft was dit dan ook de eerste en niet de laatste keer dat ik er kom. Bovenstaand zijn mijn persoonlijke aandachtspunten naar aanleiding van het bezoek, er komt nog een bericht gezamenlijk met de andere leden van de SURFnet delegatie. De reis werd namelijk verzorgd vanuit de SURFnet proeftuin. In het activiteitenplan voor 2016 (PDF) staat het verzamelen van trends en ontwikkelingen als een van de activiteiten van de proeftuin. Omdat we allemaal redelijk verschillende achtergronden hebben kan dat bericht een aantal heel andere invalshoeken bevatten. Zodra het er is zal ik ook daar naar verwijzen.

Deel dit bericht:

  2 reacties aan “Bett 2016 Wrap-up”

Reacties (2)
  1. Beste Pierre,

    Met veel plezier en interesse heb ik je blog over de BETT2016 gelezen. Met veel punten ben ik het met je eens.
    Het verbaasd mij echter wel dat er geen melding is gedaan over het initiatief van de Nederlandse Ambassade “The Dutch School”. Wellicht heb je deze over het hoofd gezien…

    De Nederlandse Ambassade in London heeft 14 Nederlandse EdTech jonge bedrijven geselecteerd om deel te nemen aan de BETT met een eigen “The Dutch School” stand. Om de vele innovaties te laten zien die er in Nederland op het gebied van het onderwijs plaatsvinden. Misschien toch de moeite van het vermelden waard 🙂

    Hierbij de link naar het verslag door de Nederlandse Ambassade ; http://www.hollanduktrade.nl/actueel/nieuws/details/ambassadestand-op-bett-show-met-14-nederlandse-startups-groot-succes/

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.