Jeetje, is er al weer een dag voorbij. Ja, de klok op mijn laptop geeft echt 23:35 uur aan. Ik ben net klaar met het weg werken van mijn mail, het bijwerken van Facebook en het doorbladeren van alle retweets en mentions van vandaag.
Toch ook vandaag maar weer even samengevat aan de hand van de tweets/retweets.
De eerste keynote van vandaag was van Simon Nelson, CEO van Future Learn, uit het Verenigd Koninkrijk.
Hij begon met een filmpje over MOOKs:
Het filmpje is (blijkbaar) al wat ouder, zwerft ook al wat langer online rond, maar is wel heel grappig.
En zijn verhaal leidde wel tot meer aparte tweets, zoals:
LOL đ RT @amywoodgate: #emoocs2014 can't say I was expecting twerking at just gone 9am!
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 11, 2014
Sterk in het verhaal was de geĂŻntegreerde benadering van het hele sociale aspect bij hun insteek van MOOCs. En zo liet Simon dan ook zien hoeveel van hun studenten tot de categorie “social learners” behoren:
#emoocs2014 the numbers of the first 8 courses of@FutureLearn pic.twitter.com/n5ufPfLh1w
— Willem van Valkenburg (@wfvanvalkenburg) February 11, 2014
Diana Laurillard en haar reactie op MOOCs was in beide keynotes vanochtend aanwezig:
Two keynote speakers both quote Diana Laurillard #emooc2014 pic.twitter.com/c6n7FnjSOm
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 11, 2014
Al gold ook hier dat beide sprekers er een verschillend gewicht aan hechtten. Simon gaf aan dat je ook haar reactie van twee kanten kon zien: ja, ze had deels gelijk, maar van de andere kant polariseerde ze de discussie ook.
Interessante slide uit het verhaal van de tweede keynote spreekster, Debra Humphris waarin ze verwijst naar EduKit, een omgeving die tot doel heeft om docenten/scholen te helpen resources te vinden waarmee ze studenten kunnen ondersteunen.
EduKit – platform to enable collaboration to identify resources that can help students. #emooc2014 pic.twitter.com/Wdqh7Gu4AX
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 11, 2014
Ik zie dat ik wat harder moet selecteren uit mijn tweets, snel door naar de parallelsessieronde 1. Ik had gekozen voor de ronde over video en MOOCs.
Het lijkt haast een open deur, maar toch niet verkeerd om nog een keer te noemen:
*showing* video is not the most efficient way to activate learnersâ mental effort #emooc2014 pic.twitter.com/4VYYwfI9jE
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 11, 2014
Die “mental effort” die je bij studenten moet bereiken is vaker genoemd. Het ging hier om onderzoek waarbij studenten zelf met de video aan de slag gingen, in dit geval met een tool genaamd WebDiver. Ook dit onderzoek (“Designing Video for Massive Open Online-Education: Conceptual Challenges from Learner-Centered Perspective”) is opgenomen in de proceedings (PDF!).
En ook hier, geen eenduidige resultaten (het was niet altijd beter):
So, mixed results? #eMOOC2014 pic.twitter.com/vFS3IeQKcE
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 11, 2014
Next up âvideo use in MITx MOOCsâ #eMOOC2014 pic.twitter.com/jMEG1p1Fl9
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 11, 2014
Het HarverdX verhaal begon veelbelovend (ook eenvoudig om over te tweeten omdat er weinig tekst op de slides stond), maar de spreker kwam klem te zitten in de grafieken die hij liet zien, zeker toen hij tijdens zijn verhaal een paar vragen over de betekenis van X en Y-as kreeg. Jammer.
Too bad the presenter has trouble explaining the charts he is showing, will have to read article myself #eMOOC2014 pic.twitter.com/OK3bVSi0Pn
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 11, 2014
Een ander onderzoek naar het al dan niet synchroon bekijken van video’s in studiegroepen leek in eeste instantie vooral een erg klein experiment waarbij het onduidelijk was waarĂłm je de vragen die ze stelden wilde stellen.
Synchronized watching⊠#eMOOCS2014 pic.twitter.com/XuUHTFK35J
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 11, 2014
Maar de aanbevelingen om bij MOOC gebruikers de mogelijkheid te geven om video’s naar wens synchroon te bekijken, was er wel eentje om langer over na te denken voor als je MOOCs of online video’s ook offline in dit soort studiegroepen wilt gaan inzetten.
OK, interesting conclusions. #emoocs2014 pic.twitter.com/alKL6xzbEe
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 11, 2014
Het eye-tracker onderzoek naar het gebruik van video’s was gisteren al even aan bod gekomen en was het interessantste onderzoek van de dag:
Now eye-tracking insights into use of MOOCs #eMOOCS2014 pic.twitter.com/2MeOxUlcTw
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 11, 2014
Even kijken of ook de korte video die ik maakte bij het embedden klikbaar is:
Eye-tracker differences between low performer versus high performer #eMOOCS2014 http://t.co/gVyeBfYfjY
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 11, 2014
Opvallende observatie:
High performers read more of the slides than the low performers. They also re-read parts more often. #emoocs2014
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 11, 2014
De tweede ronde was een “mixed bag” van presentaties.
Interessant:
Nice, mobile, solar powered learning hubs. #emoocs2014 pic.twitter.com/Z8OVZsWBeL
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 11, 2014
En leerzaam omdat ik er (ja, stom natuurlijk) eigenlijk nooit bij stil gestaan had dat ook in vluchtelingenkampen hoog opgeleide mensen terecht komen.
Ernstig (weer een framework):
Another MOOC framework? #emoocs2014 pic.twitter.com/dp9eEUfL5c
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 11, 2014
Hilarisch (ik dacht echt dat iedereen dit verhaal inmiddels wel kende):
OMG the Indian tale again! At a MOOC conference! #emoocs2014 pic.twitter.com/mH9qPANPnl
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 11, 2014
Bingokaarten:
Bingo⊠#emoocs2014 pic.twitter.com/w8vKgnYG0E
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 11, 2014
Nieuwe moeilijke begrippen:
âTrialogical Learningâ #emoocs2014 pic.twitter.com/SjVTR6H90t
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 11, 2014
En zaken om over na te denken:
Now @Ignatia is up. Slides: http://t.co/OyQJRGw5ed #emoocs2014 pic.twitter.com/svDl7WlOw6
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 11, 2014
Al vind ik de kritiek over post-kolonialisme bij MOOCs soms ook wel een beetje het in de bek kijken van een gegeven paard.
De laatste keynotespreker van Gardner had een leuk verhaal, al was ik het zeker niet altijd met hem eens:
Gartner: âInformation is an asset that we need to sell like a productâ. I prefer giving it away. #emoocs2014
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 11, 2014
En daarmee doe ik een volle conferentiedag ongetwijfeld niet volledig recht. Tussendoor nog veel gepraat over de sessies, over hoe we met Open Onderwijs in Nederland om moeten gaan.
Mijn iPad had het aan het einde van de dag gehad:
Full day of #emoocs2014 has brought my iPad mini from 99% charged down to 27% charge. Wonât be tweeting much about cheese fondue! đ
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 11, 2014
De dag werd afgesloten met een heerlijke, maar ook heftige kaasfondue in Chalet Suisse
En die zorgde er uiteindelijk voor dat ik dit bericht af zit te maken om 6 uur ’s ochtends op de laatste dag van de conferentie (waarbij ik hem gewoon maar weer even antidateer) omdat ook mijn accu leeg was toen ik aan kwam in het hotel.
Vandaag nog een halve dag conferentie. Doordat dat uit het conceptprogramma niet helemaal duidelijk was, heb ik pas donderdagochtend een vlucht terug geboekt. Dus kan ik vanmiddag ook nog even kijken of ik wat dichter bij de indrukwekkende bergen kan komen die je hier wel kunt zien liggen, maar niet aan kunt raken.
Zo dicht bij, maar ook nog zo ver weg. #bergen pic.twitter.com/vCPMIa36Or
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 11, 2014
Oh, en ik kwam een aantal keer voor in deze Storify van de eerste dag:
https://twitter.com/OpenEduEU/status/433200514336321536
EMOOCS 2014 â dag 2 http://t.co/F0Turnt3jM