Vandaag maar een halve dag conferentie. Dus alleen daarom al veel minder tweets. Maar ook omdat ik in een aantal gevallen gewoon heb zitten luisteren (na twee dagen intensief twitteren is dat ook wel eens fijn). Toch een korte samenvatting.
A lot of questions to answer in the next 90 minutes. #emoocs2014 pic.twitter.com/PPVMhGqIEi
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 12, 2014
De ochtend bestond uit één parallelsessie en een aantal plenaire sprekers. De parallelsessie had zichzelf geen korte lijst vragen gesteld. Overigens, als het in de komende slides af en toe over “Pierre” gaat, dan is dat Pierre Dillenbourg van EPFL.
Zoals hier tijdens de sessie over het promoten en ondersteunen van MOOCs:
Pierre: it's not a binary decision, to do or not to do. It's ok to make a few videos and see how it goes. #emoocs2014
— Emma Starks Webb (@EmmaStarks) February 12, 2014
en:
Pierre: how do you encourage professors? At the beginning it was easy, they didn't know how much work it is. #emoocs2014
— Emma Starks Webb (@EmmaStarks) February 12, 2014
Nou is het natuurlijk wel even belangrijk om in de gaten te houden dat dit een sessie was over “promoten en ondersteunen”. Dus hier zaten ook allemaal panelleden die tot doel hadden om hoogleraren/docenten aan het MOOC-en (of iets die richting op, want zoals Pierre zegt: “het is niet zwart-wit”) te krijgen.
En voor mij werkte dat wel heel aanstekelijk. Zoals Clara Ng (geen “familie van” al werkt ze ook bij Coursera) en Amy Woodgate beiden heel enthousiast vertelden over hoe ze docenten probeerden op te warmen voor het idee van een MOOC en begeleiden bij de stappen er naar toe, dat maakte mij ook enthousiast (voor zover ik dat al niet was).
Agreed! Also love the enthusiasm shown by Clara and Amy RT @EmmaStarks: Loving these no slide talks from @dillenbo @amywoodgate #emoocs2014
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 12, 2014
Het gaf echt zo’n “ja, laten we aan de slag gaan, docenten opzoeken, kijken of ze wat willen, hen begeleiden, ondersteunen en coachen en dan kijken of we samen mooie resultaten kunnen realiseren”.
Department support for a MOOC is recurring vital criterium before starting, it is not just something a professor decides. #eMOOCS2014
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 12, 2014
Een andere opmerking die ik gemaakt heb, is dat het wel een terugkerend punt was dat het niet ging om het ondersteunen van een individuele docent. Daar begonnen ze eigenlijk geen van allen aan. Het moest iets zijn dat door een opleiding/faculteit gedragen werd. Als die er niet achter stonden en als de docent dan ook geen team om zich heen had om mee te helpen bij de ontwikkeling van de MOOC, dan gebeurde het niet.
Het handboek dat Edinburgh gemaakt heeft rond het ontwikkelen van een MOOC staat al online:
#emoocs2014 Edinburgh MOOC handbook (PDF) http://t.co/UVKYNdyo11
— Amy Woodgate (@amywoodgate) February 12, 2014
Er werd door Carla Ng ook verwezen naar het community support document dat de Universiteit Leiden aan het maken is, maar dat staat voor zover ik weet nog niet online.
Wel heel belangrijk: documenteren van geleerde lessen, die ook ontsluiten voor mensen met minder ervaring. Andere optie die genoemd werd was het aan elkaar koppelen (samen lunchen bijvoorbeeld) van ervaren docenten (op MOOC gebied) en nog niet ervaren docenten.
"Faculty mentorship: share experiences, build institutional support." #emoocs2014
— Emma Starks Webb (@EmmaStarks) February 12, 2014
Grappig was dat de eerste vraag bij deze sessie ging over hoe eventuele inkomsten verdeeld zouden moeten worden. Werd een beetje als luxeprobleem afgedaan door de panelleden.
Funny that the first question relates to possible revenue streams coming out of MOOCs. Luxury problem if that occurs… #eMOOCS2014
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 12, 2014
De vraag “wat doe je als een professor die een MOOC gaf naar een andere universiteit gaat” wordt door Edinburgh opgelost door het materiaal met een creative commons licentie beschikbaar te maken. Dan is het materiaal van iedereen.
Edinburgh solves that problem by licensing the content with Creative Commons license. Make it everybody's content. #eMOOCS2014
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 12, 2014
Bij de plenaire sessie door Carolina Jeux, CEO van Telefonica Learning Services uit Spanje, ben ik gestopt met het maken van foto’s.
A lot of lessons learned, difficult to take picture of because of background color #eMOOCS2014 pic.twitter.com/FA4hbvty24
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 12, 2014
De slides waren namelijk niet te fotograferen.
Volgend jaar is de conferentie in Bergen (Mons):
EMOOCs 2015 in Mons as it will be European Capital of culture #emoocs2014, so Timisoara for 2021? #timisoara2021 pic.twitter.com/wgptzuGpke
— Diana Andone (@diando70) February 12, 2014
En de eerste video’s staan al online:
Morgen (donderdag) is een reisdag. Dan ga ik na het ontbijt met de trein richting Genève, met het vliegtuig naar Schiphol en dan weer door met de trein.
EMOOCS 2014 – dag 3 http://t.co/k4QYVq9w3U