Afgelopen donderdag was ik als zaalvoorzitter aanwezig bij de workshop “TPACK model als hulpmiddel om onderwijs te ontwerpen” verzorgd door Bernolf Kramer van Fontys Hogeschool Kind en Educatie (zijn collega Erik Meester kon er helaas door omstandigheden niet bij zijn).
Bernolf gebruikte tijdens het hands-on deel van de workshop niet de bekende kaartjes op papier voor “TPACK The Game”, maar de online versie die bij learnon.nl te vinden is. Handig, want uiteraard waren er meer dan genoeg tablets en laptops aanwezig om in groepjes hiermee aan de slag te gaan.
Maar vanuit de deelnemers kwamen er ook vragen. De ‘woorden’ die in de online versie bij Didactiek genoemd worden lijken niet echt op de werkvormen zoals je ze daar zou verwachten. En de online versie heeft ook als nadeel dat de set woorden (bijvoorbeeld de vakken/onderwerpen) nou eenmaal gegeven is. Je kunt die niet aanpassen (is ook een van de kritiekpunten van André Manssen bij de online versie).
Bernolf gaf aan dat hij graag nog een keer een ‘eigen’ versie had willen laten maken, maar daar nog niet aan toe was gekomen. Omdat ik over een week de game zelf ook wilde inzetten bij een sessie, en het me eigenlijk gewoon een simpel concept leek (en het natuurlijk een mogelijkheid was om geen papier te produceren) ben ik zelf aan de slag gegaan.
Het resultaat is hier te vinden. Je kunt die versie zo gebruiken, maar dan heeft het waarschijnlijk voor jou hetzelfde nadeel/voordeel als de al bestaande online versie. Belangrijk verschil is dat je deze versie gewoon kunt downloaden voor eigen gebruik op je eigen server of computer. Het is een HTML-document met Javascript. Door de manier waarop het opgezet is heb je een werkende internetverbinding nodig, dat wil ik in versie 0.2 er nog uithalen, dan kun je hem zelfs helemaal offline gebruiken. De woorden voor Technology, Pedagogy en Content zitten in het document (zie de bron van index.htm daar is aangegeven waar je ze kunt wijzigen). Je kunt dus nieuwe woorden toevoegen, bestaande woorden aanpassen, verwijderen etc.
Hergebruik staat helemaal vrij, bronvermelding is niet nodig, gebruik je het en vind je het handig, dan hoor ik dat natuurlijk graag, maar ook dat is optioneel.
Ik heb de bestanden hier op Bitbucket gezet, daar zal ik ook nieuwe versies en wijzigingen plaatsen. Wil je gewoon versie 0.1 (de huidige versie) downloaden dan kan dat hier.
Ook online versie TPACK beschikbaar http://t.co/JsesMOmt89 @ciliaborn @Lenybaas
GEZOCHT: docenten op #TCG die dit willen uitproberen. #hubkaho RT @Pierre Gorissen “TPACK The Game” http://t.co/uQfb9B6x9T
[…] die het spelletje TPACK spelen. In heel het land zijn er varianten in omloop. Zo las ik op het blog van Pierre Gorissen over een online versie die bij learnon.nl te vinden […]
[…] Mogelijk gerelateerde berichten (automatisch verzameld): Het e-Learning Cookbook – TPACK in Professional Development in Higher Education VOR ICT Bijeenkomst over TPACK Presentatiebestanden VOR ICT Bijeenkomst over TPACK Mystery Friend – Hoe… […]
TPACK The Game http://t.co/o8xv7qV6Sf
“@Pierre Gorissen: Het verhaal bij “TPACK The Game” Een aanrader. http://t.co/mZKDPl0GLS via @ICTOblog @Bernolf @michelboer #minorklm”
Dag Pierre,
Ik houd me ook al een tijd bezig met TPACK en maak ook gebruik van (een aangepaste papieren versie van) the game.
Een belangrijk nadeel van het spel hoor ik weinig: Waar TPACK uitgaat van de drieslag Doelen (Content), Didactiek en Middelen (Technologie) en hoe je met deze drie een les ontwerpt waarbij je met je onderwijsdoel als uitgangspunt een didactische werkvorm en een leermiddel kiest die beide optimaal meewerken om het onderwijsdoel te behalen, kan het spel contra-productief werken: Het komt heel vaak voor dat de spelers van het spel een didactische werkvorm en/of een technologie voor zich krijgen waarmee ze zich in allerlei bochten moeten wringen om daarmee een verantwoorde les te ontwerpen. Dat is in tegenstelling met het doel van TPACK: kies die werkvormen en middelen die optimaal bijdragen tot het bereiken van het doel. Het spel suggereert dat je bij alles lesdoelen en werkvormen gebruik kunt maken van alle beschikbare middelen. En dat is nu juist niet het geval.
Daarom laat ik de spelers wel een doel en een werkvorm kiezen, maar laat ik ze vrij kiezen uit een waaier middelen. Dat verrijkt (“wat kun je met dat middel”) en helpt om TPACK goed te begrijpen en in te zetten.
Zie ook mijn artikel op http://netwijs.blogspot.nl/2013/06/tpack-game.html.
Mijn complimenten trouwens voor jouw digitale versie. Ik zou er alleen de voorkeur aan geven om de content bovenaan te zetten, omdat het lesdoel het uitgangspunt van de les is.
De online versie van learnon.nl gebruikt bij Didactiek de verschillende leerniveaus van de Taxonomie van Bloom.
[…] Mogelijk gerelateerde berichten (automatisch verzameld): Het e-Learning Cookbook – TPACK in Professional Development in Higher Education VOR ICT Bijeenkomst over TPACK Presentatiebestanden VOR ICT Bijeenkomst over TPACK Mystery Friend – Hoe… […]
Heel erg bedankt! Ik heb hem nu ook online staan. Kan de inhoud nu steeds aanpassen aan mijn doelgroep, helemaal super!
Graag gedaan! Mooi dat hij ook voor anderen bruikbaar blijkt te zijn. 🙂