Gisteren was ik bij de booth van Pearson om een demonstratie van OpenClass te krijgen, vandaag zat ik bij de sessie die verzorgd werd door Adrian Sannier, Senior VP of Product Development van Pearson. Pearson heeft OpenClass ontwikkeld. Je ziet hem in het filmpje hierboven. OpenClass is een LMS (Leermanagementsysteem, in dit geval vergelijkbaar met wat wij een ELO noemen) die gebouwd is boven op Google Apps for Education.
Het is helemaal gratis. En dat is dus het verwarrende, want wie ik er ook over sprak (behalve dan de mensen van Pearson) was het er mee eens dat er hoe dan ook een business model onder moet zitten dat Pearson geld oplevert.
De omgeving die ik gezien heb zag er netjes uit. Of het sociale aspect dat benadrukt wordt voor de omgeving er in de praktijk uit gaat komen hangt (uiteraard) helemaal af van hoe de docent er gebruik van gaat maken.
De omgeving is nu beschikbaar maar, zo bleek bij navraag vandaag, pas vanaf januari 2012 in Europa. Enige voorwaarde om er vanaf dan gebruik van te kunnen maken is dat je als instelling een Google Apps for Education gebruiker bent. In Nederland is dat ook voor het hoger onderwijs al te regelen, daarbij kun je dan ook nog gebruik maken van SURFfederatie zodat je studenten en medewerkers niet eens een nieuw account aan hoeven te maken om van de omgeving gebruik te maken. Het enige wat je wel zult moeten doen is de ondersteuning regelen of inhuren. Maar het overige, de omgeving, de hosting, opslag, wordt allemaal gratis aangeboden.
Phil Hill heeft er bij Michael Feldstein een uitgebreide blogpost over geschreven met een aantal kanttekeningen, maar ook met duidelijk als boodschap dat dit wel eens voor een verandering zou kunnen gaan zorgen binnen het LMS speelveld. We zullen het zien. Bugs etc. in de omgeving heb ik uiteraard niet kunnen ontdekken, ik heb mogen kijken naar een demo, niet er zelf aan mogen zitten. Maar voor deze prijs kan ik me voorstellen dat er ook in Nederland onderwijsinstellingen zijn die er mee gaan experimenteren.
Zie ook: http://wilfredrubens.typepad.com/wilfred_rubens_weblog/2011/10/de-impact-van-openclass-in.html
en http://wilfredrubens.typepad.com/wilfred_rubens_weblog/2011/10/wat-openclass-onderscheidt-van-andere-open-source-leeromgevingen-in.html
Je link naar Feldstein’s blogpost ontbreekt. Bedoel je deze: http://mfeldstein.com/pearson-openclass-judge-it-as-disruption-not-as-status-quo/ ?
Die is van gastblogger Phil Hill, niet van Feldstein zelf.
Het businessmodel vind ik ook een interessante. Daar sta ik in mijn blogposts ook bij stil. Pearson verwacht vooral te verdienen aan elektronische tekstboeken, e-tutoring software en online courseware. Een elektronische leeromgeving beschouwt men als een ‘commodity’.
Oeps, de link ontbrak inderdaad, het was al laat. Dank je ook voor de aanvullende links. Ik denk dat het gewoon even afwachten wordt. Ik kreeg via Twitter al vragen over de omgeving, dus zodra hij in Nederland ook toegankelijk verwacht ik dat er zeker een aantal instellingen mee aan de slag zullen gaan en dan zullen we ook de verschillende scenario’s zien waarin het werkt.
Het is natuurlijk op zich nog best wel een “beperking” dat je Google Apps for Education moet hebben. Het is dus niet zo dat je bijvoorbeeld als ZZP-er nu toegang hebt tot een gratis online leeromgeving via OpenClass. Gebruikers zijn dan dus toch automatisch de al wat grotere ‘vissen’. Het zijn in ieder geval dan haast per definitie potentiële klanten. En dan zou je model kunnen zijn “als ik er voor zorg dat ze geld besparen (dat anders toch niet naar mij ging) op een ELO, dan hebben ze meer ruimte voor datgene wat ik wél aan te bieden heb (de content)”.
[…] OpenClass […]
Wij zijn momenteel dichtbij de lancering van een eigen ELO die ook zeer diepe integratie kent met Google Apps. Voor zover ik kan zien gaan wij daarin zelfs nog iets verder dan OpenClass.
Misschien wil je openclass eens testen? Ik heb op ons test edu google apps domein openclass actief en kan je best uitnodigen als student of docent bij een vak. Laat maar weten of je dat iets vindt.
Misschien wil je tzt eens aandacht geven aan ons ELO? Wij zullen het niet gratis aan kunnen bieden (hosting op de cloud en integratie met andere webservices kosten nu eenmaal ook geld). Ons business model gaat wel meer uit van dienstverlening op het product, in onze ogen de belangrijkste peiler onder succes van nieuwe technologie.
Hoi Huig,
Hoe slagen jullie er in om OpenClass al beschikbaar te hebben? Ik kreeg hier in Philadelphia te horen dat het voor Europa pas per 1-1-2012 beschikbaar zou zijn.
Ook Pearson vraagt geld voor ondersteuning, maar als je dat helemaal zelf regelt, dan betaal je bij hen ook helemaal niets. Een ELO die wel geld wil vragen voor een licentie zal dus een aantal unieke features moeten hebben die het voor klanten de moeite waard maken ten opzichte van gratis alternatieven.
Ik wil best over jullie ELO schrijven tzt. Handig is dan inderdaad als ik er toegang toe kan krijgen zodat ik ook dingen kan uitproberen, maar zeker ook zo belangrijk is dat voor mij op het moment van schrijven duidelijk is op wie jullie je richten, wat specifieke sterke punten zijn etc.
[…] Educause reisgenoot Pierre Gorissen natuurlijk, in zijn ICT & Onderwijs Blog […]
Dag edubloggers en anderen,
Mooi dat jullie dit delen: een googlebased elo in de wolken. Met pearson als uitgever deskundig op het bieden van leermiddelen en google voor software en hosting.
Kennisnet coordineert een soort van crowdonderzoek naar ervaring met elo’s in t vo.
Wie legt de lat nu langs het prototype?
Ik neem aan dat p&g dat zelf zelf snel zullen doen. Ik kijk hier naar uit.
Ik ga content (laten) bouwen wereldwijd en blijf nog even bij moodle als vehikel, want dat is een bewezen roll royce (of step, ik kies zelf) waar ik alleen voor de videosnufjes (en ….) iets bij moet kopen. En net als bij de pin automaat geldt: het ding moet altijd werken. Geen blackberry bugs……
Vitale groet uit het haagse
Hoi Han,
Groot gelijk dat je nog even bij Moodle blijft, zeker als dat nog goed bevalt. Je gooit toch immers ook geen paar schoenen weg dat nog goed loopt?