Soms krijg je van die vragen waar je van denkt “jaha, daar moet ik eens even over nadenken”. En dat nadenken gaat bij mij gemakkelijker als ik dingen op een rijtje zet. In een blogpost bijvoorbeeld.
Het gaat om het volgende: een groep basisschool leerlingen van 10 jaar oud wil leren hoe ze een website moeten bouwen. Ze willen namelijk informatie over Minecraft online plaatsen zodat anderen daar weer gebruik van kunnen maken.
Vraag is nu: hoe laat je ze dat aanpakken? Wat leer je ze vooraf? Vertel je ze al wat vooraf? Laat je ze helemaal hun eigen gang gaan? Of….
Nou weet ik dat het populaire antwoord is om je er vooral niet mee te bemoeien omdat die kinderen veel en veel meer zouden weten van het bouwen van een website dan dat wij ouderen weten.
Leuk antwoord, maar onzin. In ieder geval in dit geval. De betreffende kinderen kunnen veel leren, maar weten nog niet veel over het bouwen van een website.
Daar komt bij dat het ook niet erg is dat ze al een beetje leren tijdens het proces. Niet alleen het product is hier belangrijk.
Vroeger…vroeger zou dit als opdracht om een heleboel redenen niet mogelijk zijn. Gelukkig tegenwoordig wel. Maar er blijven nog steeds een heleboel zaken om te beantwoorden.
Doel van de kinderen zelf is om de informatie online te krijgen. Het leek me dus wel een idee als ze die informatie zo snel mogelijk ook daadwerkelijk online kunnen krijgen. Dat zou kunnen door een CMS te gebruiken voor de website. Een simpel en veel gebruikt CMS zou dan WordPress kunnen zijn. Ik weet het, er zijn er meer, maar WordPress is tamelijk generiek en heel veel gebruikt.
Maar zouden ze dan ook de installatie zelf moeten uitvoeren (al dan niet op een veilige XAMPP omgeving zodat ze niet daadwerkelijk al meteen online hoeven te gaan)? Dan zouden ze moeten weten wat een database is, hoe ze MySQL laten werken etc.
Of is het handiger om ze eerst een WordPress omgeving te geven, de userinterface uitleggen waarna ze gezellig al aan de slag kunnen. Ook dan kan er gekozen worden voor XAMPP en kunnen ze veilige op school en thuis, lokaal werken.
De wens voor externe toegang zal op een gegeven moment ook komen, maar dan kunnen ze in ieder geval offline “ontwikkelen”. Dat ontwikkelen zou dan het installeren van een theme kunnen zijn of het aanpassen van de weergave, maar ook het installeren en inrichten van plugins.
Dan zou pas later, na de eerste site aandacht besteed hoeven te worden aan de daadwerkelijke werking.
Ik ben er nog niet uit, moet er nog even een nachtje of twee over slapen. Als jij ervaring hiermee hebt of anderzijds ideeën hebt, dan hoor ik het graag!
Vraag: hoe leer je kinderen hoe ze een website moeten bouwen? http://t.co/cBeMCW0Z
Voor wie gisteren al sliep: Vraag: hoe leer je kinderen hoe ze een website moeten bouwen?http://t.co/cL1lovoX #dtv #po #website #leren
Ik zou gewoon een kant en klare WordPress omgeving aanbieden en daar uitleg over geven. Ze willen content kunnen plaatsen en WordPress is denk ik het meest eenvoudige CMS om mee te leren werken.
Omdat het ze gaat om kennis delen zou ik het ook daarbij laten; alleen uitleg geven over WordPress. De onderliggende techniek is alleen interessant voor wie zich daarvoor interesseert en dan komen die vragen vanzelf van de geinteresseerden.
Als iemand auto wil rijden ga je toch ook niet het principe van een verbrandingsmotor en alle bijbehorende techniek uitleggen?
Succes ermee!
Je zou hiervoor eens navraag kunnen doen bij Kennisnet. Zij hebben jarenlang in Nederland de Thinkquest wedstrijd georganiseerd. Hierin gingen teams van kinderen op de basisschool begeleid door een coach vanuit de school zelf een educatieve websites maken. Internationaal bestaat deze wedstrijd overigens nog steeds: http://www.thinkquest.org/nl/
Een opdracht voor de coach was om aan te geven hoe hij of zij de leerlingen begeleid heeft bij het maken van de website. Dus hier moet nog wel wat kennis te vinden zijn.
Afhankelijk van het doel van de kinderen kun je denk ik het beste bepalen welke tool je inzet. Als het alleen vlug een website maken is om informatie online te delen, dan kun je er ook gewoon voor kiezen om een Google site te maken http://sites.google.com/ Dan hebben je kinderen al heel snel een (waarschijnlijk voor hen) prima resultaat en kun je ze bij het maken ook iets meer over het internet, de werking hiervan en natuurlijk de werking van auteursrecht uitleggen.
Als je ze meer over de achterliggende techniek wilt uitleggen, servers, CMS-en, HTML etc, dan kun je er ook voor kiezen om een OSS CMS te installeren (WordPress, Joomla, SimpleCMS) of speciaal voor hen wat webruimte beschikbaar te stellen en ze met Word, Frontpage, Kladblok e.d. aan het werk zetten.
De vraag is alleen hoe geïnteresseerd de kinderen hierin zijn en of ze dat echt allemaal al wel of niet willen weten (dat zal per kind verschillen).
Zie weebly for education op http://www.weebly.com
Wij gebruiken google sites via apps for domains. Makkelijk te beheren en af te sluiten voor de buitenwereld.
http://www.google.com/enterprise/apps/education/products.html#sites
Ook belangrijk, gratis voor scholen (in iedergeval VO).
Hoi Pierre,
Mijn dochter (10) en haar vriendinnen heb ik aan het werk gekregen in Google Sites. Hiermee kunnen ze makkelijk pagina’s maken, delen (of juist voor hen zelf houden) en samenwerken.
Gr Martijn
Dank jullie voor alle reacties! Als ik het samenvat zit het duidelijk in de keuze: wil je ze kennis laten delen of wil je ze de techniek van een website uitleggen. In dat eerste geval: hou het eenvoudig en bied een kant en klare WordPress / Google Site / Weebly optie aan, in het tweede geval: ga dan wat dieper.
Het is inderdaad waar dat ze nog niet eens auto kunnen rijden, dus wellicht is gewoon het stuur vasthouden en merken dat hij vooruit gaat als je op het gaspedaal drukt nu al even voldoende.
Maar hoewel ik van mijn huidige Citroen ook niets meer zelf kan onderhouden (en vroeger van mijn Citroen Dyane zonder problemen aan de hand van het handboekje de startmotor reviseerde) denk ik dat ze wel op termijn ook wat basisprincipes moeten leren van hoe die auto werkt.
En het is een goede vraag welke analogie hier het beste werkt. Want als ik kijk naar mijn activiteiten op de fiets (racefiets en MTB) dan merk ik dat daar kennis van hoe die fiets(en) in elkaar zitten, ook als ik voor veel onderhoud wél nog gewoon gebruik maak van de professionals, toch gewoon essentieel is voor het dagelijks onderhoud en gebruik.