Aan de slag met AI…. hoe dan? #2

Op 1 november 2020 stelde ik op Twitter en op dit weblog de volgende vraag:  Okay, stel, een leraar basisonderwijs heeft de Nationale AI Cursus gevolgd en wil morgen [..] meteen hands-on met AI aan de slag. Wat is dan de meest zinvolle toepassing die je hem zou adviseren? (met toelichting die ik niet in zijn geheel zal herhalen hier).

De tweet is 1.229 keer weergegeven, 2 keer geretweet, 7 keer geliked. Het aantal inhoudelijke reacties: 0

Natuurlijk lieten collega Anne Horvers en ikzelf ons daardoor niet uit het veld slaan. We zouden hoe dan ook een hands-on activiteit bedenken voor de op 19 december 2020 geplande bijeenkomst van de 2e jaar studenten voor de Master Ontwerpen Van Eigentijds Leren (MOVEL). We hebben gekozen voor het thema “chatbots in het onderwijs“. Daarbij maken we gebruik van Dialogflow, maar we wilden voorkomen dat we heel veel tijd kwijt waren met het eerst uitleggen van wat Dialogflow is en wilden de studenten ook niet helemaal uit hoeven hoe de toch best ingewikkelde omgeving werkt. Daarom hebben we een stukje aanvullend script ontwikkeld waardoor de MOVEL studenten in Google Sheets vragen en antwoorden kunnen invoeren die dan automatisch toegevoegd worden aan de Dialogflow bot. Dat heeft als voordeel dat we al heel veel zaken konden voorbereiden, zoals de koppeling van de chatbot aan een webinterface, aan de Google Home Mini (spraakinterface) en aan een Android telefoon. Voor de bijeenkomst van MOVEL is het voldoende dat de studenten zo, op een eenvoudige manier, kennis kunnen maken met een chatbot, nadenken over hoe ze die zelf zouden willen uitbreiden en inzetten. En het sluit ook aan bij de voorbeelden die ik in de introductie laat zien.

En toen kwam de tweede lockdown en werd de bijeenkomst vooruitgeschoven naar maart 2021.

We hebben daarom het eerste onderdeel van de introductie én alle achtergrondmateriaal ook alvast vastgelegd in een vrij toegankelijke online module.
Zoals in de module ook staat: De inhoud van de online module is géén onderdeel van HAN MOVEL. Dit is optionele, aanvullende informatie voor wie hier interesse in heeft.
Op (een groot deel van) de intro na hoeven de studenten dit niet te kennen/weten. Het is deels ook een manier om het ontwikkelproces te documenteren en als achtergrondmateriaal voor die paar mensen die echt ook willen weten hoe het geheel werkt.

In de eerste versie kwam aan bod hoe je de bot in Dialogflow maakt, hoe je een webhook met PHP maakt die data uit een Google Sheet ophaalt, hoe je Kommunicate.io gebruikt om een webinterface te maken en hoe je Actions on Google gebruikt voor de spraakinterface en koppeling aan bv Google Home. In de nieuwe versie zit ook uitleg over een koppeling met Discord en hoe je er voor kunt zorgen dat de Dialogflow bot in Wikipedia zoekt als hij zelf het antwoord niet weet. Dat zie er samenvattend zo uit:

Alle gebruikte PHP en Node.js code staat (uiteraard) ook op github.com zodat je het geheel ook zelf kunt downloaden, bekijken, aanpassen en gebruiken.

In het inleidende filmpje geef ik aan dat we tijdens de bijeenkomst maar kort tijd hebben (1,5 uur). Die tijd is extra kort omdat dit slechts het eerste deel van de bijeenkomst is. In het tweede deel gaan we met de studenten in gesprek aan de hand van het model waar Inge Molenaar het in november 2020 ook had in de podcast van SURF. Die afbeelding kan ik nu nog niet vrij delen, maar dat komt vast ook nog wel.

0 0 stemmen
Bericht waardering
1 Reactie
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
trackback

Aan de slag met AI…. hoe dan? #2 https://t.co/Ktn1gpmgiK