iXpresso: iXbox Mystery Challenge

20151124_165942_2Vandaag was de jaarlijkse faculteitsdag van de Faculteit Educatie van de HAN. De dag werd verzorgd door het iXperium en het thema was “iXpresso”. Geheel in stijl waren de verschillende workshops ook van naam voorzien: iXgame, iXreporter, iXpiratie en iXbox Mystery Challenge.

Bij die laatste sessie, gecoördineerd door Frank Thuss, was ik samen met Wilfred Rubens en Marijke Kral als jurylid betrokken. Gedurende 2,5 uur gingen collega’s van de faculteit aan de slag met een fictieve casus: de HAN zou een paar weken dicht gaan, ontwikkel een leerarrangement waarmee de studenten toch gewoon onderwijs kunnen volgen. Groepjes krijgen in hun box de opdracht, een persona en een werkvorm die ze in ieder geval in hun ontwerp mee moesten nemen. Als juryleden hielpen we ze waar nodig op weg, stelden vragen bij hun ontwerp en hadden de moeilijke taak om achteraf een winnaar te kiezen.

20151124_165510_2 20151124_165140_2

Want ja, er moest een winnaar gekozen worden. En dat was niet eenvoudig. Ondanks dat iedereen in hoofdlijnen dezelfde opdracht had, was de vrijheid dusdanig groot dat er een grote variatie in de uitwerkingen zat. Dat maakte het luisteren naar de uitleg natuurlijk wel weer zo leuk, want het waren daardoor zeven verschillende verhalen en aanpakken. Zowel in uitwerking als in manier van presenteren.

20151124_120639Wilfred heeft in zijn terugblik van vandaag al een aantal observaties genoemd. Ik kan me vinden in zijn opmerkingen en wil daar nog wel aan toevoegen:

  • De groepjes waren door de organisatie vooraf samengesteld, dit zorgde er voor dat er ook gemixte groepjes ontstonden van collega’s van de verschillende onderdelen van de faculteit. Dat kan een uitdaging zijn omdat mensen elkaar dan ook nog moeten leren kennen, maar leverde in al die gevallen ook ontwerpen van leerarrangementen op die voor meerdere opleidingen geschikt waren.
  • Deze workshop was gericht op collega’s die al wat meer van het gebruik van ict in het onderwijs weten. Dat was ook wel aan de groepen te merken: het kennisniveau was hoog, dat betekent dus niet dat ze persé allemaal heel veel verschillende apps en toepassingen kennen, maar dat de deelnemers in het algemeen al heel wat wisten van bijvoorbeeld verschillende werkvormen.
  • Wilfred merkte op:  “Sommige docenten kozen er voor fysieke bijeenkomsten elders te organiseren, en er niet voor te kiezen om bijeenkomsten die normaliter op school plaats vinden, te vervangen door online leren“.
    Ik weet nog niet of ik die keuze zo erg vind. In veel gevallen werd er ook wel een reden bij gegeven waarom zo’n bijeenkomst dan fysiek ergens anders plaats zou vinden. Bijvoorbeeld roulerend op de stagescholen van de studenten zodat ze ook konden ontdekken hoe die andere scholen in elkaar zitten.

20151124_120644Ondanks dat 2,5 uur heel kort is, waren een aantal van de uitwerken al (haast) zo ver dat je ze zou kunnen implementeren. En dat is toch tamelijk indrukwekkend.

Natuurlijk kan ik dit bericht niet afsluiten zonder de complimenten te maken aan de organisatie van vandaag. We hebben sowieso (vind ik) al een mooi gebouw om in te werken, maar ze hebben vandaag het gebouw helemaal in stijl aangekleed.

Dus hadden we een High ICTea hoek met thee, een goede iXpresso bar, een iXpersso to go bar, een iXties bar, een Bakbar met lekker hartige en zoete gebakjes. Deels door studenten verzorgd, deels door collega’s en externen. Ik heb het draaiboek voor vandaag gezien en alleen dat al was indrukwekkend. En nog voordat ik (met vertraging) weer thuis was, was het (digitale) magazine met foto’s en verhalen van vandaag al klaar.

Oh, en als je wilt horen hoe het klinkt als je de akoestiek van het gebouw optimaal gebruikt om ons geluid te laten maken, klik dan even door op onderstaande afbeelding voor de video:

Facebook_video

Update: ik zie dat de link naar het magazine al online staat, dan kan ik hem hier ook plaatsen: http://han.nxtmagazine.nl/ixpresso2015