jun 092015
 

Op The Chronicle of Higher Education worden een aantal voorbeelden genoemd van onderwijsinstellingen die online badges gebruiken bij professionaliseringsactiviteiten van docenten.

De vraag die ze zichzelf en ons stellen is of zulke online badges de docenten zouden motiveren om zichzelf te blijven professionaliseren.
Afgaande op de reacties zou het antwoord zijn: Nee.
Zelf zou ik het eigenlijk wel een experiment waard vinden om te zien of Nederlandse docenten er gevoelig voor zijn. En als wij/zij dat niet zijn, waarom denken we dat studenten dat wel zijn?

Deel dit bericht:

  3 reacties aan “Zijn badges (ook) voldoende motivatie voor docenten?”

  1. Ik was aanvankelijk sceptisch over het gebruik van badges tbv motivatie. Komt vermoedelijk door mijn Scouting-verleden 😉
    Maar ik heb één keer aan mezelf gemerkt dat ik me er toch door liet prikkelen. Dat lag vermoedelijk aan een combinatie van factoren: betekenisvolle inhoud, badges voor wat grotere mijlpalen, etc. Ik heb ooit een onderzoek gelezen waaruit bleek dat badges voor de onderzochte populatie studenten inderdaad motiverend werkte. Ik ben het eens met jouw pleidooi om daarmee ook binnen docentprofessionalisering mee te experimenteren.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.