Ik zei het afgelopen zondag al: het ene moment zie je bijna niets voorbij komen over een bepaald onderwerp, en dan opeens heel veel.
Hoewel de filmpjes al wat ouder zijn (uit 2010), kwam ik bovenstaand filmpje tegen in een recente post van Michael Stephens. Opvallend vind ik dat er in het filmpje een aantal uitgangspunten geformuleerd worden, die niet voor elke cursus die als een MOOC door het leven gaat gelden. Zo wordt er in het filmpje uitgegaan van een flexibele structuur van de MOOC, waarbij iedereen kiest welke delen in welke volgorde gevolgd worden, wordt er uitgegaan van andere manieren van toetsen, terwijl een van de massaalste MOOCs van dit moment, die over Artificial Intelligence, zo te zien een heel lineaire opbouw en traditionele theorie->oefenen->toetsen structuur heeft die iedereen geacht wordt te volgen.
Dat deelnemen aan een MOOC niet ‘zomaar’ gaat, wordt hoop ik wel duidelijk uit een ander filmpje van Dave Cormier. Hier in legt hij uit hoe je te werk zou moeten gaan als je deel neemt aan een MOOC:
Twee mooie en heldere filmpjes. De eerste is op dit moment al bijna 19.000 keer bekeken. Ook dat is iets wat je niet moet onderschatten: bijna 19.000 mensen die dankzij dit filmpje net al weer wat meer te weten zijn gekomen over MOOC.