“Nogmaals de ‘queste’ van Pierre, Sybilla, en Gerard, en de hindernissen en het gevaar van die zoektocht die volgens Pierre en Google per definitie in zo’n tocht besloten liggen.”(bron)
Rino geeft een uitgebreide toelichting op zijn eerste post over onze queste (al dan niet tussen haakjes) en mijn reactie daarop. Terechte zorgen denk ik, maar ik denk ook zorgen die toch sterk afkomstig zijn uit de wereld van de universiteiten (of zo je wilt: uit de Blackboard-wereld).
Nogmaals, dat het niet gemakkelijk zal gaan worden, ben ik met hem eens. Maar binnen de onderwijsinstelling waar ik werk, zie ik ook voldoende voorbeelden van opleidingen en docenten die wél open staan voor vernieuwing, dat ook aandurven en laten zien dat het werkt. Wellicht door de vele lerarenopleidingen in huis (al kunnen die juist ook heel behoudend zijn), wellicht deels afgedwongen door de leeromgeving (waar sommigen ook grote moeite mee hebben), of gewoonweg de praktische instelling, ik weet het niet.
Het kan overigens ook zijn dat ik extra gemotiveerd ben door de vooruitgang die we met SURF SiX het afgelopen jaar geboekt hebben. Daarbij blijkt dat het mogelijk is mensen uit het onderwijs het belang van zulke saaie dingen als leertechnologie afspraken te laten inzien. Het is alleen een beetje zoeken naar de juiste manier om het verhaal over te brengen. Daar is nu eenmaal geen uniform, vooraf bekend, recept voor. En dat zullen we rond weblogs en wiki’s ook moeten uitproberen. Mogelijk slagen we er niet meteen in de juiste toon te vinden, daarom ook staan we open voor discussie, tips, opmerkingen etc.
Ik heb de reactie van Rino met veel interesse gelezen en neig inderdaad met Pierre naar de conclusie dat het HBO wat ‘avontuurlijker'(want praktischer) is ingesteld. De verschillen in gebruik van de ELO tussen WO en HBO ben ik ook al eerder tegengekomen en deze zijn misschien op hetzelfde terug te voeren.
Natuurlijk stelt het HBO andere eisen aan het onderwijs. Er ligt meer de nadruk op het zichtbaar maken van het onderwijsproces en daar zouden weblogs een goed hulpmiddel bij kunnen zijn. Ook bij assessment door docent en mede-studenten kunnen zij diensten bewijzen. Het meer onderzoeksgerichte WO zal allicht huiveriger zijn om aan anderen een kijkje in eigen (onderzoeks)werk te gunnen.
Of weblogs enkel zijn weggelegd voor de middenmoters waag ik te betwijfelen; kijk maar eens naar de buitenlandse bloggers die vaak uit de voorhoede van de onderwijsontwikkelingen komen.