Menu
Categorieën
Trendrapport Open Educational Resources 2013
11 maart 2013 Leertechnologie

Trendrappoert_OER_2013 Op de eerste dag van de Open Education Week 2013 heeft de special interest group Open Educational Resources van SURF het Trendrapport Open Educational Resources 2013 beschikbaar gesteld. Je kunt kiezen uit een Nederlandstalige (PDF!) en Engelstalige (PDF!) versie, je kunt hem als App op je iPhone lezen of online lezen.

Deze editie staat weer bomvol met 15 bijdragen over OER en aangrenzende gebieden en 15 korte intermezzo’s met aanvullende informatie. Ikzelf heb dit jaar ook een bijdrage voor mijn rekening mogen nemen, ik heb het hoofdstuk over Open Tekstboeken geschreven.
Om een idee te geven van de onderwerpen, een (samenvattend) lijstje van de andere onderwerpen die in de hoofdstukken aan bod komen:

  • OER en informeel leren,
  • MOOCs,
  • het evalueren en certificeren van OER,
  • de nieuwe rol van de bibiliotheek bij content curation,
  • mobiele apparaten en apps als versnellers voor OER,
  • trends in businessmodellen,
  • OER in internationaal perspectief,
  • leerpaden en OER,
  • de menselijke factor bij de acceptatie van OER (wat bepaalt de bereidheid om te delen),
  • ecosystemen voor open Onderwijs,
  • learning analytics en open leermateriaal,
  • open access en uitgevers.

In de intermezzo’s gaat het o.a. over:

  • gereedschappen voor content creation,
  • het Global OER Graduate Network,
  • OpenCoursWare bij de TU Delft,
  • Wikiwijs voor het hoger onderwijs,
  • de OER Declaration, OpenU,
  • het Horizon 2013 rapport,
  • de OER Knowledge Cloud,
  • de OER Literatuurlijst,
  • OER-repositories en MOOC-overzichten,
  • de Universiteit van Nederland,
  • OER en scripties van studenten.

Kortom, meer dan genoeg reden om hem te downloaden, te lezen (die delen die voor jou interessant zijn) en te delen met je collega’s.
Het rapport komt a.s. woensdag in Utrecht aan bod tijdens het gratis Open Education Event. Veel (alle?) auteurs die hebben meegewerkt zullen er dan ook zijn en beschikbaar voor discussies over hun hoofdstuk. Ik ben er dan ook, dus wie weet tot dan.

Deel dit bericht:
"5" Comments
Reacties zijn niet toegestaan
*