Jan 202013
 

MOOC Hype CycleGisteren stelde George Siemens via Twitter de vraag waar ik ook al even mee zat: hoe gaat de volgende hype na MOOC heten? Het is immers in onderwijs en ICT land vaak zo dat op het moment dat “iedereen” iets gaat doen, er al weer een nieuwe term voor een nieuwe innovatie in het leven geroepen wordt. Dus wordt het niet tijd voor een opvolger voor MOOC? Het idee is een beetje te vergelijken met het principe achter de hype cycle van Gartner. Daarbij doorlopen technologieën ook een cyclus waarbij de verwachtingen eerst naar hele grote hoogte stijgen, daarna er een dip optreedt en de echt waardevolle technologieën bereiken daarna een fase van volwassenheid. Les Smidt denkt dat we ergens aan de top van de hype cycle zitten. Dus net voor het dal. Hij geeft 3 redenen waarom hij denkt dat dat zo is:

  1. De lijnen waarlangs innovatie plaats vindt liggen vast. Nieuwe spelers en toetreders zullen langs diezelfde lijnen innoveren.
  2. De marktleiders zullen nageaapt worden. Ligt eigenlijk in het verlengde van het vorige argument, maar met als bijkomend probleem dat het aantal aanbieders toe zal nemen en het voor de consumenten moeilijker zal worden de verschillen te zien en te bepalen welke kwaliteit bieden en welke niet.
  3. De belangrijke elementen van de oude stabiele toestand (studiepunten/credits) worden nu ook door MOOCs opgepikt en het is de verwachting dat andere zaken als toelatingseisen, fraude etc. daar ook op volgen.

Is de plek van MOOCs op de hype cycle van belang? Ja en nee. Als de voorspelling klopt, dan dringt de tijd. Als je als instelling op PR-gebied wilt scoren, dan moet je niet meer wachten, dan had je gisteren al een MOOC moeten aankondigen. Over 6 maanden loop je dan namelijk achter de feiten aan.
Maar aan de andere kant maakt het ook weer niet echt veel uit. Een hype is een hype. Morgen komt er weer een nieuwe. Maar die is niet helemaal nieuw. Een heleboel van wat je tijdens deze hype geleerd hebt, kun je daar dan ook weer toepassen. Afwachten en denken dat het allemaal wel voorbij gaat omdat het een hype is, heeft ook geen nut. Je zult toch dat groeiproces moeten doorlopen.

We zullen het hoe dan ook over een paar maanden weten.

Deel dit bericht:

  5 reacties aan “Waar zitten we op de MOOC Hype Cycle?”

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.