okt 302011
 


De tweede vrijdagsessie van de Educause 2011 conferentie waar ik bij was, is helaas niet opgenomen, maar er staan voldoende bronnen van online (o.a. de PDF van de presentatie waarbij je op dia 23 kunt zien dat ik ook daadwerkelijk actief deelgenomen heb aan de sessie!) om zeker naar te verwijzen. De sessie had als titel “How Instructors Make Meaning of Features in Active Learning Spaces and the Impact on Student Learning” en werd verzorgd door Adam Finkelstein van de McGill University in Montreal, Canada.

Het concept van “Active Learning Spaces” of “Active Learning Classrooms” is zeker niet nieuw. Maar ik had er al een tijdje niets meer over gehoord en de wijze waarop Adam vertelde over en liet zien hoe zij de klaslokalen herontworpen hadden, inclusief foto’s van de situatie vooraf en erna, was heel inspirerend.
Er zijn nog veel te veel klaslokalen te vinden die er uit zien als de vooraf situatie die Adam liet zien, het zou toch schitterend zijn om er daar in ieder geval een aantal van te kunnen ombouwen naar lokalen die inderdaad het leren als uitgangspunt nemen.

Ook hier overigens van die mooie opmerkingen van studenten, zoals “The space does not make us learn better but rather the teaching methods of the teacher is what really makes a difference“. Adam was zich er duidelijk van bewust dat als studenten dat soort antwoorden geven, je je doel bereikt hebt.

Meer informatie is te vinden op deze pagina van de Teaching and Learning Services dienst van de universiteit.

Deel dit bericht:

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.