Meer lichaamsbeweging tijdens World of Warcraft


Ontwikkelaars van het Institute for Creative Technologies van de University of Southern California hebben de Flexible Action and Articulated Skeleton Toolkit (FAAST) ontwikkeld. Dit is een stukje middleware voor het besturen van “gewone” spellen met o.a. de Microsoft Kinect controller.
In het filmpje zie je het voorgedaan met World of Warcraft. Ik vond dat ze eigenlijk toch ook wel de loopbeweging hadden moeten gebruiken voor het voortbewegen in het spel, maar het is een mooi begin.

FAAST is gratis en te downloaden van deze website. Het maakt gebruik van het OpenNI framework. De ontwikkelaars geven aan dat ze bezig zijn met een open source release van de code. Op hun website staan nog meer filmpjes.
Zoals je in het laatste deel van het filmpje ook hoort, gaat het de onderzoekers zeker niet alleen om het leuker maken van bestaande spellen, maar willen ze het bijvoorbeeld gebruiken om het er voor zorgen dat kinderen meer lichaamsbeweging krijgen of tijdens rehabilitatietrajecten van mensen met een (tijdelijke) lichamelijke beperking.

Ik ben me al aan het afvragen hoe lang ik nog ontkom aan de aanschaf van zo’n Kinect. 😉
Andere vraag is wanneer iemand dit combineert met het werk uit 2008 van deze groep die lichaamsbeweging combineerde met het navigeren door Second Life.