Nee, natuurlijk is een digitale leeromgeving geen leslokaal, zegt the Association for Information and Media Equipment. Maar niet omdat er vanuit onderwijskundig oogpunt een verschil zou bestaan tussen een fysieke leeromgeving (het leslokaal) en de online/digitale leeromgeving. Nee, het gaat uiteraard weer eens om auteursrecht en om geld.
Probleem is namelijk dat in de VS een toenemend aantal onderwijsinstellingen video’s, bijvoorbeeld afkomstig van DVD’s, online beschikbaar stelt in de leeromgeving van de studenten. Wel netjes achter een login dat wel. Ze claimen daarbij gebruik te maken van de geldende fair use beschikkingen die in de VS gelden en die:
include exemptions for professors who wish to use audiovisual media “in the course of face-to-face teaching activities of a nonprofit educational institution, in a classroom or similar place devoted to instruction” — so long as the professor is not showing media that he or she knows has been made illegally.
De Association for Information and Media Equipment (AIME) is het daar niet mee eens:
A password that allows access to videos that are illegally copied from DVDs and encoded into a school’s platform is nothing but a password to ill-gotten gain.
Het bekende liedje dus weer. De Universiteit van Californië in Los Angeles is de eerste instelling die op het vizier van de AIME staat. Anderen zullen blijkbaar volgen. Helaas. De discussie in de reacties bij het bericht erover op Inside Higher Ed volgt het bekend patroon van voor- en tegenstanders. Jammer, want los van wat nou uiteindelijk volgens de wet wel of niet zal blijken te mogen (als dat al via bijvoorbeeld de rechter uitgezocht wordt) heeft dit een remmend effect op zo’n ontwikkeling binnen die universiteit en andere universiteiten en maakt het het geheel van “gedoe” dat er bij komt kijken als docenten met online video aan de slag willen weer een stuk groter. En ik dacht dat we juist minder gedoe wilden hebben en meer innovatief onderwijs.
Innovatie en auteursrechten gaan blijkbaar nog niet hand in hand 😉
de auteursrechten organisaties hebben andere belangen dan de auteurs: ze willen hun bestaansrecht bewijzen, er wordt geld verdiend door die organisaties, enz. (het is een voorbeeld van het bureaucratisch kwaad, (Govert Buijs)), De auteursrechten staan niet in de weg, maar de organisaties.
@Jaap is dat niet een beetje een discussie in de trant van “guns don’t kill, people do” ?
Tja, toen ik nog op school zat nam de docent wel eens een videoband mee om te tonen. Dat we tegenwoordig andere middelen hebben die het mogelijk maken om je film ergens anders op te slaan om te tonen in de les (al dan niet tijdelijk) hoeft niet perse illegaal te zijn… (onder het mom van ‘ik schop er maar even tegen aan’ 😉