Het formele, interne en externe, voorbereidend proces liep al dusdanig lang dat het een soort publiek geheim aan het worden was. En dan niet eens zozeer iets van het soort dat nog niemand mocht weten, maar eentje waarover ik zelf pas hier wilde schrijven als het echt rond was. En dat is nu dus.
Ik ben gestart met een promotie-onderzoek met als (voorlopige titel) “Faciliteren van het gebruik van recorded lectures met behulp van social tagging“.
Kort samengevat is dit de inhoud van dat onderzoek:
Binnen het Nederlands hoger onderwijs wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van recorded lectures ter ondersteuning van het onderwijs. Deze recorded lectures bestaan uit opnames van colleges en instructies ten behoeve van kennisoverdracht. Er is nog niet veel bekend over de wijze waarop studenten feitelijk gebruik maken van deze recorded lectures bij het uitvoeren van studietaken. Dit onderzoek brengt dit gebruik in kaart en maakt daarbij niet alleen gebruik van de mondelinge opgave van gebruik door studenten, maar toetst deze ook aan de hand van waarnemingen van hun feitelijke handelingen.
Tevens wordt in het onderzoek onderzocht op welke wijze studenten het beste ondersteund kunnen worden bij het gebruik van recorded lectures. Hierbij worden een tweetal manieren van ondersteuning, de eerste op basis van de kennis van de domeinexpert en de tweede op basis van tags die de studenten aan de lecture koppelen, met elkaar vergeleken.
Het onderzoek wordt uitgevoerd bij mijn werkgever, Fontys Hogescholen, bij Fontys Hogeschool Verpleegkunde en de TU/e. De TU/e heeft al grootschalig ervaring met het opnemen van colleges.
Enorme uitdaging
Je zult begrijpen dat dit voor mij een enorme uitdaging is, maar natuurlijk ook een heel drukke en spannende tijd. Het is ontzettend mooi dat Fontys ruimte beschikbaar stelt voor het uitvoeren van het onderzoek, maar het (uiteraard) geen fulltime promotie-onderzoek, dus ik zal hard moeten aanpoten de komende jaren.
En wetenschappelijk onderzoek doen en daarover publiceren is natuurlijk heel wat anders dan het schrijven van blogposts. Ik ben hard aan het leren dus.
Sowieso wat betreft het afbakenen, inperken, beperken, verantwoorden van uitspraken, onderbouwen van mijn aanpak etc. moet ik regelmatig niet-intuïtief te werk gaan.
Meer weten?
De mate waarin ik zelf van andere promovendi materiaal online kan vinden verschilt nogal. Maar meestal is het nogal summier. Ik vrees dat ik zelf nog een beetje moet gaan leren welk niveau verstandig is.
Even geduld dus nog wat dat betreft. Maar uiteraard kun je me wel via de andere beschikbare wegen hierover bereiken.
Daarnaast zal ik veel betrokkenen op dit gebied ook (weer) ontmoeten bij het NAP OASE project over weblectures dat onlangs goedgekeurd werd en in september van start gaat.
Wordt vervolgd!
Geweldig Pierre; wat goed! Ik wens je veel enthousiasme en doorzettingsvermogen. Inderdaad hard werken, maar ook heel inspirerend denk ik. En zo’n zinvol onderwerp in deze tijd.
Succes!
Wauw Pierre!
Veel succes met je uitdaging, en nu maar hopen dat die studenten flink gaan taggen, want daar maak je jezelf nu wel een beetje afhankelijk van natuurlijk…
Als het vanaf nu hier af en toe wat rustiger is weten we waar je mee bezig bent
Pierre, Ook langs deze weg veel succes! We zullen het op de voet volgen.
Ha, de kogel is door de kerk. Succes. Ben benieuwd of jij je blog gaat gebruiken zoals Lilia Efimova dat deed tijdens haar promotietraject. Succes.
@Willem: Er moet tijd blijven voor ontspanning, dus ook voor posts.
@Joop: Even geen ‘voet’-grapjes meer aub!
@Wilfred: Daar waar ik kan zal ik dat zeker doen.
Pierre,
Heel veel succes. Behalve in je blog zullen we er op twitter ook flink wat van mee krijgen, toch?
Natuurlijk, al zal het vaak een verwijzing zijn, want in 140 karakters is dat niet altijd eenvoudig.
Gefeliciteerd met de start van je onderzoek Pierre en veel succes toegewenst! Mocht je nog ondersteuning nodig hebben bij het vinden van materiaal, dan kan ik natuurlijk de mediatheek aanraden. Een keer op de locatie TF bij Barbara (informatiespecialist Verpleegkunde) langs gaan of de hal oversteken en bij Erik en Gerard gaan buurten!
Wow Pierre het komt er dan (eindelijk) van. Een spannende tijd breekt nu aan voor jou. Ik hoop dat wij er ook wat uh vanalles van mee krijgen. Want het lijkt mij heel interessant te zien hoe jouw leerproces er uit ziet en wat je allemaal meemaakt in dat proces.
Succes en natuurlijk plezier gewenst!
Heel veel succes met dit onderzoek en ik hoop er hier af en toe iets over te kunnen lezen!
Wow! Wat knap! Heel veel succes!! Sinds ik ben beginnen blogger volg ik je. Je staat ook al van bij mijn blogstart op mijn leermeesterslijstje. Heb ik het altijd niet geweten: goede wijn behoeft geen krans, kwaliteit prijst zichzelf, ze drijft zo boven.
En zoals Annet Smith e.a. hopen: ik ben nieuwsgierig naar je vorderingen en resultaten.
Boeiend. Toch even een (domme?) vraag:
Zo’n onderzoek zal wel een hele tijd in beslag gaat nemen, neem ik aan. Als nu tijdens zo’n periode (of door het onderzoek zelf!) het gebruik van recorded lectures nu toeneemt, hoe ga je daar dan mee om?
@Jef: zeker geen domme vraag. Het onderzoek mag formeel maximaal 3 jaar duren (formeel, want dat is een heel strakke planning).
De onderzoeksvragen zijn zo gesteld dat die niet echt afhankelijk zijn van de omvang van gebruik van recorded lectures. Dus als heel veel meer mensen er gebruik van gaan maken in die drie jaar dan heeft dat geen invloed op de vragen en het onderzoek. Dan is dat alleen fijn, want dat maakt het beantwoorden van de vragen relevanter.
Stel nou dat de TU/e in die periode zou besluiten om geen hoorcolleges meer te geven of om geen nieuwe opnames meer te maken, dan zou ik een probleem (uitdaging?) hebben. Die kans is gelukkig niet heel groot. Mocht dat wel gebeuren, dan moet ik mijn onderzoek bijstellen.
Goed nieuws! Drie jaar is erg weinig, maar mits een strakke planning lukt het vast. Veel succes Pierre.
@Smetty Dank je! Ik zie het maar als een blijk van vertrouwen vanuit de organisatie (dat ze er vanuit gaan dat ik dat zo snel kan).