Ik krijg wel vaker via de mail vragen naar aanleiding van berichten die ik geplaatst heb of onderwerpen waar ik mogelijk iets van weet. Af en toe zit er eentje bij in de categorie “wil jij mijn huiswerk maken?”. Bovenstaande mail valt wat mij betreft in die categorie. Een student heeft de pech (of mazzel?) gehad om in de partij terecht te komen die tégen de stelling “Het is een goed idee om reguliere hoorcolleges te vervangen door video-colleges” moet zijn tijdens een debat aanstaande woensdag in het kader van zijn studie Communicatie en Informatiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht.
Natuurlijk, je zou kunnen redeneren dat het toch slim van deze student is dat hij hulp vraagt van iemand die er mogelijk meer van weet. Nou nee, want de bedoeling van het debat is ongetwijfeld niet om te achterhalen wie het beste hulplijnen in kan schakelen, maar eerder een uitdaging aan de studenten om zich even te verdiepen in een onderwerp.
En dan heb ik het niet eens over een gedegen studie van de beschikbare literatuur. Daar kom je het persbericht van 2 jaar geleden over mijn promotie-onderzoek ook niet tegen. Maar zelfs een eenvoudige Google zoekopdracht op “arguments against the use of recorded lectures” levert al het nodige bruikbare materiaal.
Bijvoorbeeld het rapport getiteld “Students use of recorded lectures” (PDF) met daarin o.a. “The perception that access to recorded lectures lowered student attainment has also been disputed by most of the papers considered in this review, with lecture recordings having a slightly positive, or negligible effect on student attainment, and even a rise in student grades and lecture attendance in some cases (Franklin et al. 2011). This may be due to the strategic manner in which students use lecture recordings to reinforce their understanding of lecture material, rather than viewing recordings as a replacement for attending lectures”. Goed om in het achterhoofd te houden dus: het argument dat het ten koste gaat van de leerresultaten wordt niet door onderzoek ondersteund, maar we weten ook niet of dat niet komt omdat de opnames nu meestal gebruikt worden als aanvullend materiaal in plaats van als vervanging zoals in de stelling voorgesteld wordt. Als laatste uitwijk zou je dus nog hebben dat je van mening bent dat die effecten eerst op kleinere schaal onderzocht zouden moeten worden voordat je tot grootschalige invoer over gaat.
De tweede hit uit de zoekopdracht (“Is lecture capture the worst educational technology?“) laat qua titel ook niets te wensen over. In dat opiniestuk valt o.a. te lezen:
- Large scale recording of lectures perpetuates an outdated and increasingly discredited passive learning experience. Before all the great lecturers jump up and down and say how great lecturing is you have to admit that you are the exception and not the rule and most academics, although they may be good educators, are poor presenters in the lecture theatre.
- The technology does nothing to engage the student who instead of sitting passively in a lecture theatre checking their text messages will now sit passively in front of a screen at home checking their text messages.
- Traditional lectures aren’t designed for online delivery. They’re too long. Their length is designed to fit in with the timetabling constraints of the buildings in which lectures take place not for any pedagogical reason. Why should this physical constraint be allowed to migrate its way into flexible online delivery?
- Using the technology takes away technical effort, funding and other resources that could be better used in consolidating other enterprise wide educational technologies and in providing more widely available and timely staff development and support.
En het bericht gaat zelfs verder met het ontkrachten van een aantal van de argumenten die voorstanders aanvoeren. Ideaal leesvoer dus voor een debat.
En zo gaan de hits nog even door. Nummer 4 getiteld “10 reasons why we should ditch university lectures” (ik sla 3 even over, die geeft maar liefst 20 slechte redenen die nu gebruikt worden om college te geven) is een aardige. Die lijkt namelijk 10 redenen te geven waar de tegenpartij iets mee kan, maar trekt dan in één alinea het tapijt onder de tegenstanders vandaan:
Most of these faults can be addressed by one simple adjustment: recording the lecture and delivering it online – a well-established model in distance learning courses.
Waarna het artikel een aantal argumenten geeft die zeker bruikbaar lijken voor de groep studenten die ingedeeld zijn in het kamp dat vóór de stelling moet zijn. Datzelfde lijkt ook een beetje te gebeuren in het artikel “Are videoed lectures an effective teaching tool?” (let op! we zitten nog steeds ruimschoots op de eerste pagina van de Google zoekresultaten!). Enerzijds worden er een aantal kritische kanttekeningen geplaatst, maar die lijken vooral neer te komen op argumenten tégen het gebruik van zowel live colleges met ernaast opnames van dat live college.
Het artikel “Recorded Lectures: An Opportunity for Improved Teaching and Learning” is al helemaal vooral leesvoer voor het pro-kamp.
De vijfde link in mijn lijstje met zoekresultaten verwijst naar deze website. Die kun je bezoeken om meer te weten te komen over mijn promotieonderzoek, maar zal je niet echt veel argumenten voor of tegen opleveren.
En nu?
Er lijken voldoende argumenten te zijn vóór de stelling, terwijl er ook een aantal stevige argumenten tegen de stelling zijn (zie de vier argumenten in het Engels hierboven, die zijn tamelijk stevig wat mij betreft). De kans is dan ook groot dat het een debat wordt zonder winnaars. Als het de docenten ging om de ervaring van het voeren van een debat, dan is dat geen enkel probleem. Dan gaat het er immers om dat studenten leren om een standpunt in te nemen, hier onderbouwende argumenten bij te kunnen formuleren en ter plekke in staat zijn om te (het liefst ook weer inhoudelijk) te kunnen reageren op de argumenten van anderen.
Als onderzoeker vind ik een debat over dit onderwerp (los van de beoogde leerervaring van het voeren van een debat) zinloze verspilling van energie. Natuurlijk krijg je geen optimale resultaten als je een bestaande situatie slechts wijzigt door hetzelfde te doen, maar dan met ICT. Als de colleges nu niet effectief zijn, dan worden ze dat ook niet automatisch als ze opgenomen worden. Ik weet dat ook tijdens mijn onderzoek studenten aangaven dat dat wél zo was (“want de opname van een college kun je tenminste versnellen”) maar wie van mening is dat dat voldoende reden is om de opnames te maken (kost ook docenttijd) en die dan online te zetten heeft geld teveel.
Dat betekent zeker niet dat ik tegenstander ben van het vervangen van colleges door andere werkvormen waarbij video (een deel van) de frontale instructie over neemt van de docent. Best of both worlds dus. Geen positie waar je wat aan hebt in zo’n debat, maar wel in de echte wereld.
Wat de student betreft: vragen stellen mag altijd. Hou er rekening mee dat het antwoord niet altijd is wat je zou willen (uiteraard mail ik de student even een link naar dit bericht).
p.s. voor wie dit leest en nog aanvullende argumenten voor of tegen de stelling heeft, laat ze s.v.p. achter in de reacties!!