Is transmedia storytelling dé oplossing voor MOOC’s?

Afgelopen week is de MOOC “MITx: 15.390x Entrepreneurship 101: Who is your customer?” van start gegaan. Ik kwam bij de MOOC via dit bericht “Coursolve and edX Blend Online, Offline in Startup Course” en kwam er achter dat ik (denk ik nu) toch een beetje op het verkeerde been gezet werd door die titel. Ik dacht namelijk dat de studenten online en offline (inline?) aan het werk waren aan de MOOC. Maar als ik het filmpje hierboven goed begrijp en dat wordt versterkt door ook het eerste filmpje van de MOOC (meer staan er nog niet online), dan is het wel nog steeds zo dat het een MOOC is die 100% online aangeboden wordt, maar zoeken ze het in het drastisch hoger leggen van de lat als het gaat om de productie van de video’s.

Ik twijfel daarbij even of ik in die vorige zin het woordje “kwaliteit” moest gebruiken. Want dat zal een beetje afhangen van welke soort kwaliteit je dan bedoelt. In het introductiefilmpje wordt het een beetje bombastisch uitgelegd. Daar gaat het er blijkbaar om dat ze het ene medium “films” combineren met een heel ander medium “het internet” tot een optimale transmedia combinatie. Een beetje dus wat Universiteit van Nederland probeert? dacht ik meteen. Het filmpje van de eerste week laat wat voorbeelden zien van hoe dat er mogelijk uit gaat zien met de docent die vanuit de gang de collegezaal in loopt, daar voor een groep studenten haast naadloos door gaat met zijn verhaal, inclusief staande ovatie van die studenten op het einde toe. Welke docent droomt daar niet van?

Je hoort het, er zijn op zijn minst een sceptische ondertoon in mijn eerste reactie op de cursus. Natuurlijk, als het interessante filmpjes zijn, dan is de kans groter dat ik ze ook bekijk. Maar ook bij de Universiteit van Nederland zap ik weg als het onderwerp me niet interesseert en/of de uitvoering me niet kan boeien. Het college over fietsers die in Amsterdam door rood fietsen kon me ook daar niet lang boeien. En ook bij de MOOC over ondernemerschap ben ik een kijker die niet tot de doelgroep behoort. Kans dat ik de MOOC succesvol af zal ronden: 0,0%
Daar gaan ook interessante filmpjes niets aan veranderen.

Ik zie echter wel dat de eisen die we stellen aan de video’s ook in het Nederlands (hoger) onderwijs, snel aan het stijgen zijn. Dat is een mooie uitdaging want het komt voor een groot deel neer op een heel relevante vraag: hoe gebruik je video om (een deel van) een onderwerp zo compact, interessant maar vooral ook duidelijk mogelijk uit te leggen.
Want we kennen allemaal meer dan voldoende voorbeelden van waar dat nog lang niet het geval is. En het blijft hoe dan ook altijd op zijn minst een deel van een leerervaring. Je wordt geen ondernemer door alleen te luisteren naar verhalen van anderen, maar die verhalen geven je wel een basis om vanuit te starten.
Ik ga de course op afstand volgen, ik ben benieuwd hoe de filmpjes en activiteiten zich tijdens de weken ontwikkelen. Dat ik dat kan zonder kosten, reistijd en op het moment dat ik dat wil, is toch maar weer een voordeel van een MOOC.

0 0 stemmen
Bericht waardering
1 Reactie
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
trackback

Is transmedia storytelling dé oplossing voor MOOC’s? http://t.co/pC0CQCGdFl