Jane Shepard

Gespeeld: Mass Effect Legendary Edition – deel 3

Aan alles komt een einde, zo ook aan Mass Effect. Ik kwam 10 jaar geleden niet door Mass Effect 2 heen. Dat lag niet aan de game, meer aan mijn vaardigheden om een game uit te spelen. Ik zat volgens mij vast op Horizon, de collectors waren er met een groot deel van kolonisten vandoor gegaan en ik wist niet of dat fataal was of niet, lang leve de beschikbaarheid van wiki’s die je daar nu wél een antwoord op geven. De Legendary Edition kwam op 14 mei uit, op 23 mei schreef ik over deel 1, op 5 juni over het uitspelen van deel 2 en nu, na nog een keer ruim 40 uur gameplay, heb ik deel 3 voor de tweede keer afgerond.
Voor de tweede keer? Ja, want na de eerste keer kreeg ik niet de “Perfect Ending” waar ik over gelezen had. Voor de duidelijkheid: SPOILERS NA NU (en de video hierboven)!!!

Er was veel te doen over het einde van Mass Effect 3. Ik had daar vooraf zo min mogelijk over gelezen, maar uiteindelijk toch wat strategische planning gedaan. Zo wist ik dat het belangrijk was om je Total Military Strength (TMS) zo hoog mogelijk te maken.

Toen ik deel 3 voor de eerste keer uitspeelde had ik een TMS van 7232 TMS voor de start van Priority: Cerberus Headquarters. Ruim meer dan het minimum en ik dacht ergens gelezen te hebben dat je goed zat zodra je meer dan 7000 TMS had. Dat blijkt niet zo te zijn, je moet boven de 7800 zitten. Die TMS is opgebouwd uit een enorm aantal deelpunten, het is in de game niet mogelijk gemakkelijk te zien waar je punten mist. Dus moest ik aan het werk. Deze pagina heeft een overzicht van alle manieren waarop je punten voor je TMS kunt verzamelen en weer kwijt kunt raken. Missies opnieuw doen gaat niet zomaar, maar je kunt ook de nodige punten verzamelen door War Assets te vinden via het scannen van planeten in het uitgestrekte universum. Ik heb de lijst dus vergeleken met de onderdelen die ik had en als het ging om het scannen van een planeet die ik nog niet ontdekt had, vloog ik er naar toe, scande hem en verzamelde zo de punten totdat ik op een 7807 uitkwam. Omdat je bij de aanval op Cerberus Headquarters nog 100 TMS extra krijgt ging ik uiteindelijk met 7907 (opnieuw) aan de slag met Priority: Earth.

Ik heb de tweede keer doorspelen ook maar meteen gebruikt om te variëren met het team dat ik meenam naar de missies op aarde. Advies online was ofwel “maakt niet uit” ofwel “James en Garrus” (omdat mijn Shepard een relatie heeft met Garrus). De tweede keer heb ik James vervangen door respectievelijk Liara voor het eerste deel en Javik voor het tweede deel van de missie. Ik vond Liara wel handig in het gevecht met de Banshee, maar dat wil je eigenlijk Liara en James samen hebben. Goed, het wat hoe dan ook geen onverdeeld succes, wat dat betreft klopt het “maakt niet uit” advies waarschijnlijk beter, ook met level 60 Shepard en bijna alle Powers maximaal is het gewoon een pittig eindlevel. En dat moet natuurlijk ook.
De kleine verschillen tussen het “Perfect Ending” en het einde dat ik de eerste keer kreeg, zijn zichtbaar vanaf 9:30 minuten in de video. Inderdaad, minimaal verschil voor een paar uur extra gameplay.

En voor de rest? Het is duidelijk te zien dat dit een deel 3 in een serie is. Ik zou het kunnen vergelijken met films, maar dan doe ik het geen recht, want een deel 3 bij films is lang niet altijd beter dan deel 1. Is deel 3 van de Matrix beter dan het eerste deel?
Wat ik bedoel is dat, naast de logische technologische ontwikkelingen die er voor zorgen dat de game er mooi uitziet – al heeft de remastering ervoor gezorgd dat ook deel 1 er heel strak uitziet, ook de makers duidelijk een ontwikkeling doorgemaakt hebben. Ze hebben alles een stuk verder willen uitdiepen. De dromen die Shepard heeft, het is een keuze die niet iedereen zal bevallen. De verschillende personages worden wat verder uitgediept, soms losjes via “missies” die niet echt ergens over gaan (met Javik op een filmset actief bv), of een “first date” missie met Garris waarbij je beiden op de dansvloer ziet. Ik denk dat het sterke er aan is dat ze wel betekenis hebben in relatie met het betreffende teamlid. Daarbij is het dan wel weer relevant (aanbevolen) om ook deel 1 en deel 2 gespeeld te hebben voordat je aan deel 3 begint. Het is waarschijnlijk ook wel daarom dat ik ook in deel 3 nagenoeg alle side-missions uitgespeeld heb. Er bleven er een paar open staan omdat ik onderweg net niet alle info verzameld had tijdens de missie op Omega bv en daar niet naar terug kon. In een aantal gevallen kon ik de ontbrekende attributen dan alsnog kopen, maar niet altijd. Wat deel 3 ook doet, net als in een goed verhaal, is het netjes afronden van verhaallijnen, zoals van Thane Krios, Mordon Solus en zelfs van David Anderson.

En hoewel er veel te doen is geweest over het einde, was het prima zo. En tja, Shepard was al één keer eerder terug gekomen uit de dood, dus zo’n teug adem op het einde is al veel meer dan waar Cerberus mee moest werken. Tja, en wat betekent dit voor deel 4? Er is sinds afgelopen december een officiële teaser beschikbaar (zie hieronder). Die heeft uiteraard maar één doel: de fans weer helemaal gek maken over hoe het verhaal verder gaat.

Als je bedenkt dat ik 10 jaar gewacht heb met het uitspelen van Mass Effect 2, zul je begrijpen dat ik ook wel even kan wachten op deel 4.

Nog één filmpje dan om het af te leren. Een side-by-side van de karakters uit de game en de stemacteurs. Een aantal ervan had ik herkend als horende bij een bekende acteur. Vooral iets om te doen na afloop, niet tijdens of voor het spelen.