Gespeeld: Mass Effect Legendary Edition – deel 1

Afgelopen week schreef ik al dat ik Mass Effect Legendary Edition aan het spelen was en dat ik op een punt was aangekomen waarbij ik moest gaan besluiten of ik zo wel verder wilde spelen (met gevolgen voor deel 2 en deel 3 van de game) of ik zou ik stuk terug moeten in de game, dat opnieuw doorlopen zodat ik anders voorbereid bij dit punt aan zou komen.
Net als vorige keer bevat de video hierboven spoilers, dus alleen afspelen als je de game toch niet gaat spelen. Grappig is dat YouTube exact dezelfde automatische still genomen heeft voor deze video als voor die van afgelopen week. Met uitzondering dan van de armor die Jane Shepard aan heeft dan. Maar je ziet aan de ondertiteling dat het op hetzelfde punt in het scenario zit.

Ik heb deel 1 inmiddels tot een einde gebracht (ook de video hieronder bevat uiteraard spoilers!) en ben met deel 2 van start gegaan. Even wennen weer omdat de ontwikkelaars (uiteraard) een aantal zaken anders aangepakt hebben in deel 2. Het meest wennen moet ik aan de verandering in het systeem om jezelf te “healen”. Dat kun je in deel 1 zelf snel doen, tijdens een gevecht  als je maar genoeg Medi-Gel beschikbaar had. In deel 2 moet je er voor gaan zitten (schuilen) en dat kan tijdens een intensief gevecht wat moeilijker zijn. Ook introduceert deel 2 het concept van “kogels”, d.w.z. hoe vaak je schiet is niet langer begrenst door het oververhitten van je wapen. Dat vergt wat bedachtzamer schieten. In deel 1 had ik tegen het einde een wapen waarmee ik ongeveer onbeperkt kon blijven schieten zonder dat het oververhit raakte. Het beperkte aantal clips met munitie dat je in deel 2 voor een wapen kunt verzamelen is een beetje frustrerend.

Ik realiseer me overigens ook dat ik voor een game-ontwikkelaar een vreselijk soort speler ben. Ik heb absoluut wel een aantal side-mission in deel 1 gespeeld, o.a. die op X57, maar lang niet allemaal. En Shepard heeft in mijn uitvoering van deel 1 met geen enkele van de tegenspelers een romantische relatie ontwikkeld. Daarvoor was ik waarschijnlijk nog wat taak- en missie-gedreven. Maar de 20 uur die ik gespeeld heb had vele malen langer kunnen zijn als ik meer van het harde werk van die ontwikkelaars verkend had. Het is niet anders, ik zal nooit een completionist worden.

Ook heb ik geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om het spel vanuit een andere rol te spelen, maar daarvan vraag ik me ook af hoe groot de meerwaarde is. Ja, ik heb inderdaad bewust voor Jane ipv John gekozen en ja, in deel 2 pas ik haar uniform aan (omdat dat daar kan), maar qua uiterlijk heb ik haar zo gelaten als ze was/is en door de makers van de game verzonnen is. De keuze soldier of sentinel maakt voor de game-play ongetwijfeld uit, maar ik zou in de wiki moeten opzoeken of het echt impact heeft.

Hoe dan ook, inmiddels bezig met Mass Effect 2. Het samenstellen van mijn team kost wat meer werk dan in deel 1.

0 0 stemmen
Bericht waardering
1 Reactie
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
trackback

[…] wiki’s die je daar nu wél een antwoord op geven. De Legendary Edition kwam op 14 mei uit, op 23 mei schreef ik over deel 1, op 5 juni over het uitspelen van deel 2 en nu, na nog een keer ruim 40 uur gameplay, heb ik deel 3 […]