Als je een filmpje van een dinosaurus op Twitter deelt en er een blogpost over maakt, dan is het uiteraard slechts een kwestie van tijd voordat een collega je voor een vergadering nog snel even een filmpje laat zien van nóg een dinosaurus die via AR te bekijken is.
In dit geval ging het om een voorbeeld dat geen gebruik maakt van WebXR maar van de gratis (met in-app aankopen) iOS app van Adobe genaamd Adobe Aero. De app kan wél gITF (en zover ik kan zien ook glb) bestanden importeren, dus het zou heel eenvoudig moeten zijn om de Alfa Romeo Stradale 1967 die ik uitgeprobeerd had ook op die manier zichtbaar te maken.
Er is maar één klein probleempje: ik heb geen recente iPhone of iPad te beschikking. Mijn iPad mini is inmiddels ruim 4 jaar oud en heeft dus geen ondersteuning voor iOS 13.1 en niet voor de AR mogelijkheden van iOS via ARKit. Wellicht een reden om toch maar eens te upgraden.
Bij de afweging “Adobe Aero versus WebXR” is het belangrijk om daarbij te bedenken dat Adobe Aero niet alleen een viewer is, maar ook de mogelijkheid biedt om de objecten te animeren. Ze hebben het in de toelichting over het weer delen van je creaties maar dat is als video of via een link die anderen dan weer in de Aero app kunnen bekijken. Ik neem aan dat daarbij de Adobe Cloud storage gebruikt wordt waarvan je 2GB gratis krijgt en meer bij te kopen is.
Dat is (logischerwijs?) wat minder vrij dan bij WebXR en is een afweging die je nu nog moet maken bij de keuze voor een werkwijze/platform.
Nog meer AR dinosaurussen….nu op je iPad via Adobe Aero https://t.co/dwssYHyado