Tja, hoe zou het zijn om bij Portal A te werken? Wie? zul je je wellicht afvragen. Nou, dat is het productiebedrijf dat o.a. Rewind 2018 gemaakt heeft. Die video heeft op dit moment het hoogste aantal dislikes van alle video’s die op YouTube te vinden zijn (17 miljoen op moment van schrijven).
In 2019 lijkt Portal A (en aangezien ze natuurlijk gewoon in opdracht van YouTube werken, ook de opdrachtgever zelf) op safe te spelen. En tja, op safe spelen na een negatieve ervaring, dat is als een voetbalteam dat na een stevige nederlaag bij de volgende wedstrijd vooral inzet op het tegenhouden van doelpunten van de tegenstander. Dat team zal geen lof scoren bij de fans voor spetterend veldspel.
Zo ook bij Rewind 2019. The Next Web was duidelijk in haar oordeel: “YouTube completely gives up trying for Rewind 2019”.
En ik moet bekennen dat ik eerst dacht “Waar maken jullie je druk over?”, maar ja 17 miljoen dislikes is natuurlijk niet niks.
In het bericht van The Next Web wordt verwezen naar een video van Marques Brownlee uit december 2018. Dus niet lang na de release van de versie van vorig jaar. Toen was het nog de #2 most disliked video. De video zelf duurt zo’n 10 minuten, ik link hieronder even naar het stukje waar Marques begint met de uitleg over waarom het wat hem betreft fout gegaan is door de jaren heen:
Je zou kunnen zeggen dat Portal-A transparant heeft willen maken waarom ze welke clips in de video hebben opgenomen. De lijstjes zijn objectief, ze nemen niet iedereen op, sluiten niet iets bij voorbaat uit. Geen TV-sterren in Rewind 2019, en wel Pewdiepie en Minecraft. Maar nu is iedereen weer / nog steeds ontevreden omdat er (inderdaad) geen gevoel in de video zit en het is “slechts” een overzicht van lijstjes. En ja, het is erg vol.
Omdenken
Toch wil ik ook een ander geluid laten horen. Ik snap dat je als je van de Rewind-video verwacht dat het een feest ter ere van het afgelopen jaar is, je dan wellicht teleurgesteld bent.
Maar als je geen verwachtingen hebt/had van YouTube Rewind, dan is zowel de video zelf, maar zeker ook de bijbehorende website een heel leuke manier om een beeld te krijgen van wat er afgelopen jaar allemaal speelde op YouTube. Ja, wellicht een beetje onpersoonlijk, op een meer datamanagement manier, daarom kan ik er als onderzoeker mogelijk meer mee dan anderen, maar bv de tijdlijn met clips en grafiekjes van hoe hot een video over een bepaalde periode was (zie ook hierboven), is super interessant.
Okay, jammer natuurlijk dat er geen optie is om e.e.a. tot bv Nederland of Europa te beperken. Je zou denken dat dat in verhouding een kleine extra moeite zou moeten zijn. Maar het geeft best een leuk beeld met de nodige achtergrondinfo etc.
Het was voor mij interessant genoeg om er toch gewoon even een uurtje in te grasduinen. Ook zal ik de Japanse #1 muziekvideo van 2019 na vandaag echt nooit meer afspelen.
En het bericht bij The Next Web heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik mijn woordenschat weer wat uitgebreid heb. Ik had namelijk geen idee wat “salty AF” betekende (nu wel natuurlijk, wist jij het zónder door te klikken?)
YouTube jaaroverzicht 2019 – Ze staan nu al op meer dan 2 miljoen dislikes, nog niet de 17 miljoen van vorig jaar,… https://t.co/T8GemKGOF9
YouTube jaaroverzicht 2019 – Kansloze poging? https://t.co/1pMzwQUmcu