okt 102016
 

nieuwsbericht_hanBij een recente bijeenkomst van de Vereniging van Samenwerkende Nederlandse Universiteiten (VNSU) stond de vraag centraal “Hoe kunnen we de digitalisering van de samenleving versterken?”. Een van de uitspraken die daar gedaan werd door  VSNU-voorzitter Karl Dittrich was dat het invoeren van programmeren als verplicht vak op de basisschool volgens hem een goede manier zou zijn om leraren meer digitaal vaardig te maken. Hij zag daarbij een grote rol voor de lerarenopleidingen. Dat laatste is natuurlijk positief, maar hoe zat het met dat eerste, het verplicht maken van programmeren op de basisschool?

Ik schreef er een nieuwsbericht over voor de HAN.nl website. Je kunt het hele bericht hier online lezen. En voor de duidelijkheid: ik ben zeer zeker niet tégen het leren programmeren op de basisschool, maar in het stuk pleit ik voor een integrale aanpak om leraren digitaal vaardig te maken. Pas dan heeft met hen praten over programmeren zin. Ik wil de afsluiter ook nog even herhalen:

Als we dan toch geld aan het verdelen zijn voor het verbeteren van de innovatiekracht van Nederland, laten we het dan daarin [het digitaal vaardig maken van leraren] steken in plaats van in wetsvoorstellen die nóg meer verplichtingen opleggen aan het basisonderwijs zonder hen daarbij de middelen en de mogelijkheden te bieden om dat daadwerkelijk waar te maken.

Deel dit bericht:

  2 reacties aan “Moeten digitaal vaardige leraren kunnen programmeren?”

Reacties (2)
  1. Leuke blogpost (weer ;-)) … ik lees in het stuk bij de HAN “In heel wat landen in Europa is dit al verplicht (in 2014 in 12 van 20 onderzochte Europese landen)” > ik heb zelf proberen dat soort claims te verifieren, en mij is niet gelukt om op 12 te komen. De vraag is ook waar dan over wordt gesproken. “12 landen waar landelijk elke door de overheid gefinancierde/erkende basis-school in alle leerjaren gedurende het hele leerjaar structureel tijd besteedt aan computational thinking, zodat kinderen die alle leerjaren volgen aan het eind beschreven leerdoelen op dat gebied hebben bereikt”?

    Welk onderzoek is dat, waar die 12 vd 20 werd geclaimd? Zodat ik kan kijken of ze daarin onderbouwen wat ze daar hebben meegeteld?

    • Hoi Raoul,

      Afgelopen weekend een paar “like” plugins getest (en dan versies die de info lokaal opslaan in plaats van bij Facebook of zo) maar die voldeden niet helemaal.
      De verwijzing kwam uit dit rapport maar ik blijk voor het artikel strenger te zijn geweest dan de blogpost. In de blogpost ging het om 16 van de 21 deelnemende landen. Daarvan zijn er 20 Europees.
      Het getal twaalf in de bijdrage op han.nl komt van “12 countries have already established a specific coding/computing subject in the curriculum, but also at regional or school level only”. Gaat iets verder nog dus.

      Die tweede zin “12 landen waar landelijk elke door de overheid gefinancierde/erkende basis-school in alle leerjaren gedurende het hele leerjaar structureel tijd besteedt aan computational thinking, zodat kinderen die alle leerjaren volgen aan het eind beschreven leerdoelen op dat gebied hebben bereikt” kan ik niet helemaal plaatsen. Waar kwam je die tegen?

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.