Fok.nl voert vandaag een bericht met als kop “Opbrengst boetes moet omhoog“. Wat blijkt? Er komt te weinig geld via verkeersboetes binnen bij het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Dat komt omdat de politie vorig jaar stakingsacties heeft gehouden, het weer, files, maar ook “nalevingsgedrag van weggebruikers”. Oh, dus we houden ons beter aan de verkeersregels en dus moeten er extra agenten op verkeershandhaving gezet worden, moeten er meer trajectcontroles worden ingericht en meer digitale flitspalen.
Een verkeersboete is er dus niet voor onze veiligheid, maar voor de inkomsten van onze regering.
Via ScienceGuide vandaag een ander bericht: “OV snoept HO-investering op“. Daar net het tegenovergestelde verhaal: de worst van 200 miljoen euro die onderwijsinstellingen zouden kunnen binnen halen als ze er in slagen om het OV beter te laten benutten door hun studenten, stroomt toch niet in zijn geheel terug naar dat hoger onderwijs. Nu worden er ook pilots mee betaald die door de OV-bedrijven uitgevoerd worden. Pilots als “Reis je Rijk” waarbij studenten cadeaubonnen kunnen sparen voor de H&M of bol.com. Het geeft mij een beetje het gevoel van “Reken je Rijk”. Want die opbrengsten voor studenten worden nu uit de eigen zak van de instellingen betaald, van die investering die nu niet in het kwaliteit van het onderwijs gestoken wordt. De enige geruststelling die ik daarbij nog een beetje heb is dat de meeste onderwijsinstellingen zich al bij de start van de acties om de studenten uit de spits te krijgen realiseerden dat dit geheel sowieso een sigaar uit eigen doos is.
Kortom, twee voorbeelden van gebruik van financiële prikkels op een tamelijk bizarre manier.