mei 182015
 


Bij European Schoolnet loopt op dit moment een MOOC over Creative use of Tablets in Schools. OK, eerlijk is eerlijk, zelf noemen ze het helemaal geen MOOC, maar gewoon een “online course” en het is ook zeker niet het enig eindproduct van dit Europese project. Ze hebben ook ‘gewoon’ een eindconferentie gehad, leveren rapportages op, verzorgen een webinar-serie, etc.

Maar goed, neem het even als idee: een MOOC na afronding van een project waarin de resultaten van het project, de lessons learned ‘gepresenteerd’ worden. Natuurlijk, was ik een connectivist, dan zou ik roepen “nee, niet pas aan het einde, meteen al aan het begin, maar het een gezamenlijk leertraject”. En inderdaad, alleen ‘presenteren’ is dan wel wat mager. Immers, je bent al tijdens het project met het materiaal bezig geweest, je zou daar als projectleden natuurlijk over in discussie moeten kunnen gaan. De juiste vragen kunnen formuleren voor anderen om dat wat je gevonden hebt te toetsen aan hun ideeën, uit te breiden met hun voorbeelden.

Als je het als een MOOC (of online course) doet, dan bereik je waarschijnlijk een groter, diverser, ander publiek dan wanneer je het in de vorm van een enkele conferentie op één locatie doet. Immers, lang niet iedereen die je er bij zou willen hebben heeft ook tijd en budget om er dan te zijn.
Ik denk dat je er dan wel al tijdens het project rekening mee moet houden. Een MOOC ontwikkelen is immers toch niet iets meer dan het bij elkaar gooien van wat content. Net als bij ‘gewoon’ onderwijs heb je bepaalde doelen voor de deelnemers, kies je daar geschikte werkvormen bij etc.

Toch zou het wel mooi zijn als we in de volgende tranche projecten voor Open en Online Onderwijs van SURF/OCW er ook eentje bij hebben zitten die zoiets doet: een MOOC ontwikkelen over het ontwikkelen van Open en Online Onderwijs…zoiets als die summerschool van EMMA, maar dan als MOOC.

Deel dit bericht:

  2 reacties aan “MOOC als disseminatiemiddel van projectresultaten”

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.