MIT Technology Review heeft een interessant bericht over Google’s zelfsturende auto’s. Het blijkt dat ze nog niet zo autonoom zijn als dat ik zou willen/hopen en ook niet helemaal zo autonoom als je uit de verhalen tot nu toe zou mogen geloven.
Het blijkt dat de auto’s heel wat real-life situaties nog niet aan kunnen. Slecht weer bijvoorbeeld, maar ook veranderingen in de verkeerssituatie die vooraf bekend is bij de auto (een nieuw verkeerslicht of verkeersbord), een agent langs de weg kent hij niet en het verschil tussen een prop papier en een blok beton is ook nog moeilijk.
Natuurlijk zijn er ook een paar wetenschappers die graag aangehaald worden en uitleggen dat Google opener moet zijn voor wat betreft hun voortgang. Ja, nogal wiedes, maar dat Google niet doen, daar is deze business te groot voor. In de reacties wordt al geopperd dat het Google nooit gaat lukken. Dat ze hun energie beter kunnen steken in het verbeteren van de mogelijkheden voor menselijke bestuurders om veilig te rijden.
Het is een steeds terugkerende discussie. En inderdaad kunstmatige intelligentie heeft zich niet zo snel ontwikkeld als dat er soms geroepen wordt. De mens blijkt toch een verrekt slimme computer te zijn.
Ik geloof er nog steeds in. Ik schreef er in 2005 over, schreef er in 2010 over en nu zijn we weer bijna 5 jaar verder. Ik heb onlangs gezegd dat de nieuwe auto die ik dit jaar gekocht heb de laatste is met stuur. De vorige deed ik 12 jaar mee. Ik ga er nog steeds vanuit dat ik over 12 jaar, dus in 2026, als ik weer toe ben aan een nieuwe auto, ik er eentje kan kopen zónder stuur. We zullen het zien.
Google’s autonome auto’s – hype of nabije toekomst? http://t.co/7tm6Al3Ic0