Het is inmiddels ruim na 11 uur op de eerste dag van EMoocs 2014. De mails vanuit Nederland waar ik vandaag niet aan toegekomen was, zijn inmiddels weg gewerkt en voordat ik ga slapen nog even tijd om terug te kijken op de eerste dag conferentie.
Ik doe dat ook nu weer door een aantal van mijn tweets van tijdens de dag aan te halen. Want dat praat wat gemakkelijker.
Vanochtend begon uiteraard met het wachten op de zon. Het was toen gelukkig nog droog, al was het tegen de tijd dat ik richting conferentie moest (iets voor 8 uur) nog niet helemaal licht:
A room with a view. pic.twitter.com/WEszjqvA9t
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 10, 2014
Ondanks dat het eerste deel van de dag (ook) gericht was op beginners, zaten er toch wel de nodige handige tips in, zoals deze naar aanleiding van de presentatie van Hanneke Duisterwinkel van de TU/e:
Do not feed the trolls during a MOOC #emoocs2014 pic.twitter.com/AlhRjLUNDv
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 10, 2014
Dit was ook een mooie:
Clickstream analysis #emoocs2014 pic.twitter.com/fYqaq8jJv3
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 10, 2014
Clickstream analysis van een coursera course. Er werd helaas heel snel overheen gestapt en niet dieper op in gegaan. Het (b)leek ook wel een beetje dat men ook niet altijd wist wát nou met die data te doen.
MOOCFactory #emoocs2014 pic.twitter.com/n88SPUh0ls
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 10, 2014
MOOCFactory #emoocs2014 echo reduction pic.twitter.com/ibOPbvTyML
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 10, 2014
Het bezoek aan de “MOOCFactory” was bijzonder. Deels al omdat hij goed verstopt zat in het gebouw en
zeker ook omdat het er allemaal niet heel high-tech en flitsend uit zag. Maar het werkt voor hen.
Very good keynote by Patrick Aebischer, president of #EPFL #emoocs2014
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 10, 2014
De keynote van Patrick Aebischer, president van de gast universiteit was een helder verhaal over hoe en waarom zij aan MOOC deden en wat zij als toekomst zagen/zien voor die MOOCs.
Ik was het wel oneens met zijn uitspraak dat de persoon die (bijvoorbeeld) een programmeertaal verzonnen heet ook per definitie de meest geschikte persoon is om les/training/uitleg daarover te verzorgen. Dat zijn verschillende disciplines.
Deze uitspraak geldt zeker voor het HBO, maar ook voor universiteiten:
You need to find the proper blend between online and campus education #emoocs2014
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 10, 2014
En tot slot:
Some waardeer ik de euro nog meer dan anders… pic.twitter.com/1Os3ZT8sXE
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) February 10, 2014
Het zijn ook de kleine dingen die het verschil maken. Dat hebben de sprekers niet allemaal in dezelfde mate door. Soms zitten ze zelf nog heel erg in het verhaal en dan is het, in wat moeilijk Engels, moeilijk om het haar laar tips een aanwijzingen voor de zaal te mken
Tot zover voor nu even, morgen dag 2! 🙂
EMoocs 2014 – dag 1 http://t.co/rHNirAH2Cn
EMoocs 2014 – dag 1: Het is inmiddels ruim na 11 uur op de eerste dag van EMoocs 2014. De mails vanuit Nederl… http://t.co/JCqQOPA4db
(in Dutch:) Dag 1 van #emoocs2014 en verwijzing naar de proceedings: http://t.co/ECFWEmzQGm en http://t.co/asPN9Uj9Et
EMoocs 2014 – dag 1 http://t.co/1bDO5LCMdp
[…] 2 and 3 Is there a business model for MOOCs? Report from #emoocs2014 Pierre Gorissen (in Dutch): day 1, day 2, day 3 Peter Sloep: European MOOCs Stakeholder Summit 2014 – EMOOCs […]