Wat is een MOOC? Je zou denken dat iedereen dat inmiddels wel uit kon leggen. Klopt, maar bovenstaand filmpje was gewoon wel grappig (ik kwam er bij via deze webcast over MOOCs). Dat is ook wel een beetje het gevaar van het filmpje. Want pas na ongeveer 2 minuut 20 seconden wordt het filmpje ‘serieus’. D.w.z. dan stappen ze af van het op zichzelf grappige verzinnen van verschillende uitleggen voor wat een MOOC is naar de uitleg hoe UW La Crosse met MOOC aan de slag ging. Hier ook weer het bekende verhaal (klik hier als je de video daar wilt starten): we deden het niet voor de hype, maar we hadden een uitdaging. En een online course paste daar goed bij. We kregen de vraag of we dit niet voor 38 studenten, maar voor een grotere groep konden doen. Dat viel samen met de mogelijkheid om subsidie te krijgen voor een onderzoek hier omheen. En het resultaat was een MOOC rond wiskunde.
Niet elke course is om te zetten in een MOOC en een MOOC is niet voor iedereen. En natuurlijk ook hier de vraag hoe het financiële aspect rond te krijgen.
Toen ik het filmpje van UW La Crosse bekeek, zag ik bij de andere YouTube video’s nóg een MOOC gerelateerde video die de moeite van het delen waard is:
Ook hier: niet te snel weg klikken. Bedenk dat het een ‘nieuwsverslag’ is voor leken. Maar wel eentje waarbij je ook nu weer docenten/professoren aan het woord hoort over hoe zij tegen een MOOC aan kijken. Inderdaad, het zijn de positievelingen, de mensen die het concept MOOC zien zitten. Maar dat doet er even niet toe, het gaat er niet om of iedereen dit moet doen, het gaat om de vraag ‘wat zou de reden kunnen zijn voor mij als docent om er iets mee te willen?’
Ik ontkwam er bij deze tweede video ook niet aan om even naar de verschillende productiemethoden te kijken die je voorbij ziet komen flitsen:
Grappig bij die eerste screenshot is dat ze een A4 met een lachend gezicht om de camera heen gehangen hebben. Zodat de docent weet waar hij naar moet kijken. Een groot scherm bij de camera ga ik voor onze volgende webinars ook regelen. Het gebruik van green screens ben ik (als ik naar de resultaten kijk die voorbij kwamen flitsen) nog niet zo heel erg van overtuigd. Relatief veel extra productiewerk en een docent die als klein poppetje over de dia’s weer wordt gegeven vind ik zelf tamelijk ‘eng’ uit zien.
Hoe dan ook: wat mij betreft maken de filmpjes duidelijk dat, ondanks de kritische geluiden over slagingspercentages en ‘bereik je wel je doelgroep?’ er nog steeds de nodige redenen zijn om wél met een al dan niet massive, maar in ieder geval open online course aan de slag te gaan. Ik ben benieuwd of en wanneer wij de eerste docent intern hebben die roept ‘kan me niet schelen hoe jullie het regelen, maar ik wil dit’. Want zoiets heb je nodig. En gelukkig zijn wij er (redelijk) klaar voor mocht dat gebeuren. 🙂
[…] Wat is een MOOC? Je zou denken dat iedereen dat inmiddels wel uit kon leggen. Klopt, maar bovenstaand filmpje was gewoon wel grappig (ik kwam er bij via […]
Wat is een MOOC? http://t.co/4xTCm0NvLz
[…] Wat is een MOOC? Je zou denken dat iedereen dat inmiddels wel uit kon leggen. Klopt, maar bovenstaand filmpje was gewoon wel grappig (ik kwam er bij via […]
[…] via blog Pierre Gorissen […]
[…] Wat is een MOOC? Je zou denken dat iedereen dat inmiddels wel uit kon leggen. Klopt, maar bovenstaand filmpje was gewoon wel grappig (ik kwam er bij via […]
beste Pierre,
Weet jij welk tablet/apparaat deze docenten gebruiken om te tekenen en door de Keynote te navigeren?
Hoi Pieter,
Nee, ik weet niet welk merk, ik geloof ook niet dat ze allemaal dezelfde gebruiken. Je zou het met zoiets als de SMART Podium kunnen doen. Die is van de makers van de SMART borden.