Afgelopen week was ik van woensdag tot/met vrijdag in Brussel bij de Media & Learning conferentie. Ik mocht daar, zoals ik al eerder schreef, op donderdag een deel van een sessie verzorgen naar aanleiding van mijn promotieonderzoek.
Hoewel ik de nodige tweets verstuurd heb, heb ik nog weinig inhoudelijk geschreven op dit weblog over de conferentie. Daarom een blogpost met veel verwijzingen naar tweets als een soort samenvatting / voor mezelf op een rijtje zetten.
Het gebrek aan berichten was overigens zeker niet omdat het niet interessant was, integendeel, het geheel van sessies, maar ook het tussentijds (bij-)praten met mensen, de sociale contacten en inhoudelijke gesprekken, maakten het gewoon niet echt haalbaar om al tijdens de conferentie uitgebreid inhoudelijk stil te staan bij de inhoud.
Preconference
De woensdag was pre-conference dag. Ik heb uiteraard gekozen voor die georganiseerd door het REC:all project. Er zijn opnames gemaakt van de presentaties tijdens de dag en ik neem aan dat ook de dia’s beschikbaar komen. Daar wil ik er nog een paar even van bekijken. Zoals die van Martin Hill, van Curtin University in Australië die een aantal interessante oplossingen met audio/microfoons en automatische camera’s liet zien.
Martin Hill van Curtin University Australia #mlconf13 http://t.co/aFqM9Nbm0Z
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) December 11, 2013
Tijdens de preconference de nodige interessante discussies gevoerd, maar ook hier was het wel duidelijk dat de vragen die gesteld worden, niet altijd het meest handig zijn. En ook bij deze ervaren weblecture mensen nog heel vaak nadruk op nietszeggende ‘views’ e.d. om het succes van hun dienst te demonstreren. En even voor de duidelijkheid: ik wil hier nu zeker niet gaan zitten mopperen op sprekers of sessieleiders, maar wil het wel noemen als voorbeelden van de worsteling op dit gebied. Want die worstelingen waren er wel vaker.
Zo kregen we bij de rondetafelgesprekken bij de tafel over auteursrecht een blaadje met stellingen voorgelegd met het idee dat we daar over zouden discussiëren. Helaas was het antwoord op alle stellingen “dat hangt er vanaf”. Want hoewel er wel enige overeenkomst is tussen het auteursrecht in Europa, zijn er nauwelijks “waarheden”. Dus een stelling waarin iets gezegd wordt in de trant van “Ik mag een audiovisueel werk van een derde in mijn presentatie voor een webinar” is niet met “ja, dat mag” of “nee, dat mag niet” te beantwoorden. Zat er een Creative Commons licentie op dat werk waardoor gebruik toegestaan is? Heeft mijn instelling wellicht een overkoepelende licentie afgesloten waardoor dat mag? (komt gelukkig steeds vaker voor). En uiteindelijk kan het advies alleen zijn: bij twijfel, vraag het na bij je auteursrechtinformatiepunt!
Idem wat bijvoorbeeld betreft de aansprakelijkheid voor vertredingen, in sommige landen legt de universiteit die volledig bij de docent/werknemer, in andere gevallen is dat simpelweg niet mogelijk.
Natuurlijk wel genoeg voer voor discussie, maar lang niet iedereen durft zich daar dan aan te wagen in het Engels (auteursrecht is namelijk niet echt een onderwerp waar iedereen genoeg van weet om daarover te durven discussiëren).
En bij de discussie over bijvoorbeeld de technische ontwikkelingen de komende 5-10 jaar heb ik gesteld dat als je iets van beleid wilt hebben, het iets zal moeten zijn dat je een beetje in staat stelt te reageren op ontwikkelingen die je vandaag nog niet kent. Want zover kun je helemaal niet vooruit kijken. Wie weet, stelde ik, komen studenten over 5 jaar wel met hun persoonlijke Google Glasses naar de universiteit en maken zelf opnames. Weten wij veel.
Donderdag
De donderdag begon met een plenaire sessie waarbij vooral de sessie van Renee Hobbs me bij gebleven is. Zij ging in op de Powerful Voices for Kids website en het Discovering Media Literacy: Teaching Digital Media and Popular Culture in Elementary School (Corwin/Sage, 2013) boek, dat als eBook overigens helaas exact evenveel kost als de versie op dode bomen.
Toen wilde ze ons in de zaal ook onze eigen horoscoop laten vaststellen. Daartoe had ze een flinke stapel full-colour (op stevig papier gedrukte) exemplaren van de 12 typen bij zich. Die werden uitgedeeld. Maar ja, daar heb ik natuurlijk niets aan. Ik had intussen de website al opgezocht en plaatste een screenshot van die 12 typen zoals ze op mijn iPad mini te zien waren online:
12 Motivations to use media in education #mlconf13 @reneehobbs pic.twitter.com/PXjBi9XRqN
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) December 12, 2013
De tweet wordt nog steeds geretweet. 🙂
Daarom voor wie dat nog niet wist: op deze website kun je de afbeelding vinden.
Renee liet zien stevig in haar digitale schoenen te staan toen haar Macbook tijdens haar presentatie (die ook live gestreamed werd) crashte. Ondanks dat het de nodige tijd kostte om e.e.a. weer aan de praat te krijgen vervolgde zij haar verhaal zónder plaatjes. Kudos.
Jammer is dat ze af en toe wat ongenuanceerde tweets verstuurd:
@reneehobbs I can think of a couple of teachers an more important students that would disagree with you on that one #mlconf13
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) December 12, 2013
Het was ook pas toen ik de beschrijving van het boek zag toen ik begreep waar deze tweet waarschijnlijk vandaan kwam (de term staat namelijk ook in de beschrijving van het boek):
Just heard the term 'digital natives' for the first time. What a great way to describe kids who grow up with media! #mlconf13
— Franzi Florack (@FranziRunsFar) December 12, 2013
p.s. Ik heb de auteur van deze tweet tijdens de conferentie ook nog gesproken en er hadden veel mensen gelachen om haar tweet (ik had ook gereageerd). Daarom wil ik even benadrukken dat ik haar hier niet belachelijk mee wil maken, het was gewoon een grappige tweet. Zie ook haar andere tweets en blogposts tijdens de conferentie.
En ook nu: de tweets/discussies/gesprekken die ik nu aanhaal zijn die me het meest zijn bijgebleven. Het af en toe oneens zijn met elkaar moet dan kunnen.
Dat was overigens ook een van de reacties op de sessie die ik samen met Daniel Tan en Ilkka Kukkonen verzorgd heb (en waar je hier meer over kunt lezen). Wij waren het ook bij het beantwoorden van de vragen niet altijd met elkaar eens en lieten daar ook de ruimte voor (ons realiserend dat we vanuit net wat verschillende contexten aan het praten waren, ervaring hadden met studenten in verschillende situaties etc).
Van de donderdag moet ik natuurlijk ook de documentaire InRealLife noemen, maar ook hiervan heb ik een aparte blogpost gemaakt, dus daar kan ik kort in zijn.
Gebeurde er dan niets meer tussen mijn eigen sessie en de avond? Jawel, zie bijvoorbeeld:
Karen Vander Plaetse about why teachers in Belgium say the don’t use media in the classroom #mlconf13 pic.twitter.com/APXrTFh1vS
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) December 12, 2013
(ik vroeg me hier trouwens af of ze ook samenwerken met Beeld en Geluid die al veel langer de Nederlandse archieven digitaliseert) en:
Dennis van der Helm about Wikiwijs #mlconf13 @Dennis_vd_Helm @Wikiwijs pic.twitter.com/lHXoiuXSGx
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) December 12, 2013
(over Wikiwijs)
Maar ik vrees dat ik veel meer vergeten ben over de conferentie dan dat ik onthouden en hier opgeschreven heb (daarom probeer ik zo veel mogelijk nu hier vast te leggen).
Vrijdag
De bijdrage van Sian Bayne tijdens de plenaire opening op vrijdag was zeer de moeite waard, maar zij had helaas te weinig tijd ter beschikking om haar hele verhaal te kunnen doen. doen.https://twitter.com/PeterMcAllister/statuses/411416000316600320
Blijft toch een mooi dilemma: enerzijds wil je interactie, tweewegverkeer, maar anderzijds wil je mensen als Sian Bayne vooral ook laten praten. Want wat ze vertelde was zeker de moeite waard.
Gelukkig staat haar Prezi al online:
Kan ik er nog eens rustig doorheen bladeren.
Mooie uitspraak/vraag:
Where are the videos? #MOOC #mlconf13 🙂 pic.twitter.com/sgD021HG5F
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) December 13, 2013
Het rapport van de Universiteit van Edinburgh over hun MOOC staat ook online
De bijdrage van Russell Stannard aan de plenaire sessie van de vrijdag was van een ander ‘niveau’ dan de andere twee bijdragen. Niet slechter of beter, het ging alleen om een detailonderdeel: het maken van screencasts. Zijn presentatie staat online met daarin veel links naar voorbeelden. Zoals bijvoorbeeld dit voorbeeld van feedback op tekst geschreven door een student door een docent in de vorm van een screencast waarbij de docent gewoon praat over het document en dat opneemt.
Een aantal tweets van de vrijdag:
Druk bij de sessie over MOOC:
Full house, but then again, there is a magic word on the slide. 😉 #mlconf13 pic.twitter.com/EGzdbnOoxd
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) December 13, 2013
Nog weer nieuwe afkortingen (na/naast MOOC)
@biekezaman Do we really need more acronyms? #mlconf13 #MOOC #DOCC
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) December 13, 2013
Zijn MOOC de RyanAir van het onderwijs?
Jim Devine asks are #MOOCs the RyanAir of education? Are rich research unis forming a club competing with #open universities? #mlconf13
— Deborah Arnold (@DebJArnold) December 13, 2013
Het didactisch ontwerp van je onderwijs wordt niet bepaalt door het platform dat je gebruikt (maar door hoe je dat platform inzet).
Dr Sian Bayne: “The pedagogy is not defined by the platform” #mlconf13
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) December 13, 2013
Op de foto tijdens de discussie:
https://twitter.com/OpenEduEU/status/411474402216136704
Call for papers op het gebied van Mediawijsheid (sluit al op 30 december a.s.) voor online journal over Open Education:
Call for papers On Digital Literacies and eCompetence http://t.co/9bh0zL8Ykg #mlconf13
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) December 13, 2013
Websites:
- Open Education Europe, initiatief van de Europese commissie om een gezamenlijke portal te bieden tot Open Educational Resources in Europa: http://openeducationeuropa.eu/
- OpenupEd, Europes samenwerking op gebied van MOOC: http://www.openuped.eu/
- Media and Learning Association
Wat me verraste was de argwaan met betrekking tot zowel Learning Analytics (klopt als je het ziet als middel voor het management om meer controle te krijgen op de docent) als MOOCs (klopt als je denkt dat het jouw universiteit ‘obsolete’ maakt).
Weer naar huis
Voor dat ik het goed en wel in de gaten had, was het alweer vrijdagavond. Tijd om richting huis te gaan. En ondanks de nodige vertraging en een keer extra overstappen, verliep die reis ook tamelijk probleemloos.
The best part of going away for a conference is coming back home #mlconf13
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) December 13, 2013
Samenvattend: interessante conferentie, zeker ook vanwege alle gesprekken die ik gevoerd heb, zowel met bekenden als mensen die ik nog niet kende voor de conferentie. Omdat in Eindhoven het werk ook gewoon door ging waren het intensieve dagen en korte nachten. Maar daar hebben we het weekend voor uitgevonden (om weer even uit te rusten). 🙂
Media and Learning Conference [samenvatting] – of in ieder geval poging tot samenvatting… http://t.co/6BkuypCPvz via @ICTOblog #mlconf13