Ik heb nog even hard moeten zoeken om een mailtje te vinden waar ik deze afbeelding van kon maken, maar sommige mensen krijgen blijkbaar meer dan genoeg mailtjes waarin ze onderaan de mail worden opgeroepen om die mail maar vooral niet te printen.
Paul Carr maakte zich er op TechCrunch heel boos over. Ook Michael Arrington heeft er een hekel aan. Zoveel zelfs dat ze een contra-actie op hebben gezet waarbij ze gebruikers in de voettekst van hun mails vooral oproepen om de mail te printen en dan te verbranden (en variaties daar op).
Voor een deel hebben ze gelijk: die teksten hebben geen enkel nut. Mensen die hun mail printen (ja, ze bestaan nog), doen dat nu ook nog. En de rest van ons, tja die negeren het of ergeren er zich aan. Ik val onder de categorie negeren. Net zo goed als dat ik geleerd heb maar gewoon te negeren dat mijn werkgever het nodig vindt om onder elke mail dit ik vanuit mijn werkmailadres verstuur een disclaimer te plaatsen. De waarde daarvan is namelijk ook nul komma niks. Daarvoor moet de andere partij namelijk akkoord gaan met die afspraak.
Maar goed, wat vind jij? Erger je je groen en geel aan die groene voetnoten? Voeg jij ze zelf toe aan je mails? Print jij je mails? Ik hoor het graag! 🙂
Ik erger me er in beperkte mate aan, omdat het zo’n onrustig beeld geeft. Zeker bij hele korte mailtjes. Dan heb je twee regels inhoudelijke tekst en tig regels met naam, functie, contactgegevens (allemaal wel nuttig) en oproepen om het milieu te sparen én inderdaad soms nog zo’n wettelijke disclaimer (de laatste twee niet nuttig). Overigens is mijn lichte ergenis altijd binnen twee seconden vervlogen hoor!
Ik erger me eraan! Vooral in de volgende situatie. Ik had me via e-mail afgemeld voor de papieren telefoongids. Ik kreeg keurig een mailtje met de bevestiging daarvan. En jawel, onder aan die mail, van de organisatie die nog steeds aan iedereen een papieren gids verstuurt, tenzij men zich actief afmeldt, stond “denk aan het milieu voordat u deze e-mail uitprint.” *zucht*
Ik erger me eraan; want in veel gevallen zorgt het er net voor dat er een tweede pagina uit de printer komt rollen….!
Nee hoor; ik zie ze niet eens meer – ik neem niet de moeite om ze te lezen….
MAAR; mocht je zaken doen in Duitsland – daar vermelden ze onder de email nog even “wie hun baas is – wie de directeuren van het bedrijf zijn – waar de hoofdvestiging zit en wie daar de directie is”….
Dit is blijkbaar een verplichting; want ik krijg het van verscheidene bedrijven binnen….!
Ook daar; ik negeer het en print alleen een email als ik echt denk dat het nodig is.
Ik heb zo’n melding onder aan mijn mailberichten staan! Alleen bij mijn persoonlijke mail. Het is nu dus tijd om die maar weer eens te verwijderen.
Ik vind die berichtjes eigenlijk wel sympathiek (gebruik ze zelf overigens niet). Wel moet ik dan steeds onwillekeurig denken dat ik nog steeds niet weet of al die computers en de energie die ervoor nodig is (om ze te produceren / te gebruiken / te recyclen) en natuurlijk de grondstoffen en de milieubelasting ervan, per saldo werkelijk milieuvriendelijker zijn dan gebruik van papier. Het gebeurt hoogst zelden dat ik mails uitprint maar ik vraag me dan toch af of de moderne ‘(almost) paperless office’ zoals ik die bezig qua milieu beter is dan de ouderwetse paper office toen we nog zonder computers werkten…. mmm dat is wel lang geleden …. mmm …. je wordt ouder papa…
Tja, dat blijft een moeilijke. We hebben een paar jaar geleden de discussie gehad over wegwerpbekertjes versus herbruikbare mokken. De ene partij (PDF!) zei dat de mokken beter waren, de ander de bekertjes. Papier wordt nu ongetwijfeld milieuvriendelijker geproduceerd dan 100 jaar geleden, maar al die elektronica tikt weer flink door naar de andere kant van de schaal. Ik ga er voorlopig maar even vanuit dat de mensen die zo’n voettekst opnemen wat één ding betreft in ieder geval gelijk hebben: niet printen is beter voor het milieu dan wel printen.