Twee berichten vandaag over succes in 2010: het is een goed jaar geweest voor bioscopen, filmtheaters en arthouses. Zowel de inkomsten als het bezoekersaantal steeg (bron: FOK / persbericht). Tegelijkertijd maakt BitTorrent Inc. bekend dat ze per maand gemiddeld 100 miljoen gebruikers van hun software hebben en dat op een willekeurige dag zo’n 20 miljoen gebruikers over de hele wereld gebruik maken van hun software voor het uitwisselen van software, films, TV series, elektronische boeken, kortom alles was legaal en niet legaal elektronisch uitgewisseld kan worden (bron: MaximumPC).
Je kunt deze twee berichten op twee manieren reageren. De eerste manier is dat je hard roept “hoera, het bewijs is nu geleverd dat downloaden en uitwisselen van films helemaal niet slecht is voor de business. Downloaders gaan ook naar de bioscoop, het zijn juist de fans, het zijn de klanten die je moet koesteren”.
Prima, kan ik me heel wat bij voorstellen. Maar de andere kant van de reactie is dat het toch verbijsterend is dat een industrie dan blijkbaar nog steeds zo heel hard achter de feiten aanloopt. Er is een distributiemethode voor je product die wereldwijd dagelijks meer dan 20 miljoen gebruikers kent (je hoeft namelijk niet perse de software van BitTorrent Inc. te gebruiken) en het enige wat je als producent van dat product lijkt te willen doen is om wetten strenger te krijgen om die meer dan 20 miljoen potentiële klanten te laten verdwijnen.
Stel je voor dat je al je materiaal volgens het iTunes model beschikbaar stelt, zoals dat in de VS is/was. Stel je dan voor dat je 10% van die dagelijkse BitTorrent gebruikers zo ver krijgt dat ze één aflevering van één serie per dag aanschaffen voor 99 eurocent. Als we het even afronden naar een volle euro per aflevering, dan heb je het over 2 miljoen euro per dag inkomsten. Per dag!! Die loopt de industrie nu mis. Erger nog, die industrie steekt miljoenen per jaar in het proberen te voorkomen van het uitwisselen van hun films.
Hoe veel is er nog nodig om de filmindustrie in te laten zien dat dit een gevecht is dat zij kunnen winnen. De bioscopen lopen niet leeg. Ik heb gisteren ook 8,75 euro per persoon voor een zitplek en 2,75 euro voor een drankje (geen popcorn deze keer anders was het een stuk meer geweest) om Harry Potter te kunnen zien in de bioscoop. Niet omdat het niet anders kon. Maar omdat ik dat wilde.
Maar wat nou als ik morgenavond The Chronicles of Narnia niet in de bioscoop wil zien, maar lekker thuis. Waarom kan dat dan niet op een “legale” manier? Waarom zou ik daar voor tot ergens eind dit jaar moeten wachten, totdat er een DVD van uit komt? Als die er al komt? En dan moet ik die in de winkel gaan kopen? Of online bestellen en met de post laten opsturen?
Als ik genoegen neem met een CAM-versie (opgenomen met camera in een bioscoop) dan kan ik de film thuis binnen 24 uur beschikbaar hebben. Zonder dat de makers me de mogelijkheid bieden daar voor te betalen.
Daar liggen kansen. Ja, niet iedereen zal willen betalen, er zijn genoeg mensen die zeggen “als het gratis kan, dan wil ik het gratis”. Maar die 20 miljoen piraten, daar zou je een groot genoeg deel van moeten kunnen omvormen tot klanten. Door zelf het aanbod te genereren!
Maar de tijd om tot dat besef te komen is zo goed als voorbij. Er zijn nu dagelijks 20 miljoen mensen wereldwijd die er gewend aan raken dat het nou eenmaal niet anders kan/werkt. Voor wie de snelste, meest logische manier om aan de content te komen het gebruik van BitTorrent is. Niet lang meer en je hebt een situatie laten ontstaan die niet meer ongedaan te maken is. Als het niet al te laat is.
+1 Pierre!