En soms moet je het helaas ook weer afbreken. Zoals bij ons ICT en Onderwijs Lab. In 2007 kreeg ik de opdracht om het lab in te richten. Daar hebben we toen dat jaar hard aan gewerkt. In 2008 gingen we open, maar toen was al duidelijk dat het ons in die setting en onder de geldende randvoorwaarden niet zou gaan lukken om kostendekkend te opereren. De details daarvan zijn niet voor hier online.
En dan kun je de bui natuurlijk al zien hangen op het moment dat de afdeling (nu dienst) moet gaan bezuinigen. Vandaag hebben we de spullen uit het lab gehaald, komende maand wordt het geheel omgetoverd in een leslokaal.
Jammer, maar helaas. Gelukkig hebben we er veel mooie en leuke dingen kunnen doen. Zoals de serie bijeenkomsten in 2008 toen we ook voor het eerst ervaring opdeden met het opnemen van presentaties. Of de SURFnet Richmedia pilot waar we aan mee gedaan hebben, en de deelname aan NAP OASE als gevolg daarvan (en natuurlijk mijn promotieonderzoek) die gewoon door gaat. De training voor het digitaal schoolbord die we mochten verzorgen, de ervaringen in en presentaties over ons eigen stukje in Second Life (dat voorlopig gewoon open blijft). De videoconferencing sessies met o.a. Zuid Afrika (ook de set blijft gelukkig voor ons beschikbaar en staat nu opgesteld in een vergaderruimte). De verschillende filmpjes voor en door collega’s voor het green screen, de gezichten van collega’s als ze voor het eerst een iMac zagen (“waar staat nou de computer dan?”) …..
Kortom, het doet best pijn om iets te moeten afbreken wat je zelf opgebouwd hebt. Maar als er voldoende herinneringen aan mooie zaken zijn dan helpt dat wel een beetje.
Inderdaad jammer dat het nooit rendabel werd al heb ik het idee dat het dat daadwerkelijk wel was. Met plezier kennis opdoen is namelijk onbetaalbaar! Zijn er nog spullen die we over kunnen nemen, beschikbaar kunnen stellen via de mediatheek?
@Tunske Klopt, sommige dingen zijn moeilijk in geld uit te drukken en financiële inkomsten zeggen niet alles. De meeste spullen vallen onder een lease contract, overnemen van de iMac of het greenscreen kan nog, maar daar hangt dan gewoon een maandelijkse leaselast aan voor de resterende looptijd.
Pierre, jouw enthousiasme gaat toch niemand afbreken!
Succes!!
Wat jammer. Ik heb afgelopen week nog aan ‘jouw’ lab gedacht om eens met een paar mensen een DimDim server op te zetten en testen. Voor zover dat binnen de doelstellingen van jullie lab zou hebben gepast? Dit naar aanleiding van het artikel ‘Online seminar tools vergeleken’ van Marcel de Leeuwe, zie http://www.leerbeleving.nl/2010/06/30/online-seminar-tools-vergeleken/
Overigens ben ik verrast dat de meeste dingen zijn ge-lease-t. Was dat om eventueel regelmatig te kunnen ruilen voor een nieuwere versie van de te testen hardware of om spullen gewoon terug te kunnen sturen om daarna iets anders aan te vragen en testen? Kortom, vanwaar leasen?
Waar moet je nu voortaan de hardware van het Onderwijsdevices project van het ‘SURFnet / Kennisnet innovatieprogramma’ testen en filmen? Of deed je dat toch al op een andere plek?
-> http://www.onderwijsdevices.nl/
-> http://www.surfnetkennisnetproject.nl/
Jammer Pierre dat het lab gaat verdwijnen. Ik ben er de laatste tijd vaak geweest maar dat had weer hele andere (DIM) redenen. Het is raar dat fontys geld stopt in innovatie terwijl dit wordt opgedoekt. We hebben in ieder geval jouw grenzeloze kennis nog.
@ Joost We zouden voor zulke test altijd op zoek gaan naar een ‘context’ om het binnen uit te voeren. De test van Marcel die je aanhaalt is daar een goed voorbeeld van. Het helpt namelijk om een scenario te hebben dat de criteria oplevert waarmee je gaat testen.
Lease was een interne beslissing. Gold niet alleen voor het lab, maar voor alle grotere aanschaffen. Niet om tussentijds terug te sturen, maar om lasten over de levensduur (3-4 jaar) van het apparaat te verdelen.
De SURFnet/Kennisnet activiteiten staan hier gelukkig los van.
@ Johan Fontys kiest voor een meer decentrale aansturing, ook voor innovatie. Daar is op zich niets mis mee. De uitdaging is nu om aan te kunnen blijven sluiten bij die decentrale initiatieven. Innovatie en ‘uurtje-factuurtje’ gaan namelijk niet zo goed samen.