jun 172010
 

Dat de belangstelling voor het gebruik van de iPad in het onderwijs ook in Nederland enorme vormen aanneemt zal geen nieuws meer zijn. Net als het feit dat, ondanks dat de iPad nog niet in Nederland te koop is, er ook in het onderwijs al de nodige exemplaren in gebruik zijn.
Zie bijvoorbeeld de posts van Annet Smith, Wilfred Rubens of deze post van Guido van Dijk over zijn eerste hands-on ervaringen.

Ook bij de aanvragen voor het Onderwijsdevices, de Innovatieregeling bij zowel Hoger Onderwijs als bij de bij Kennisnet aangesloten instellingen was de iPad populair.

En hoewel dat hype-achtige verschijnselen tot gevolg heeft (iedereen wil er eentje ook als ze geen goede reden hebben) zorgt het er ook voor dat de verschillende mogelijkheden en onmogelijkheden van het apparaat redelijk snel helder zullen worden.
Over 12 maanden weten we dan veel meer. Dan weten we of het een tijdelijk verschijnsel was of dat het echt het onderwijs verandert heeft.

Ik zal dus de komende tijd ongetwijfeld nog regelmatig naar berichten over gebruikservaringen verwijzen.

Deel dit bericht:

  4 reacties aan “De iPad in het Nederlands onderwijs”

Reacties (4)
  1. Of de iPad een succes in het onderwijs wordt, hangt vooral af van de beschikbaarheid van een digitale leeromgeving op de iPad. EducatieNET werkt hard aan een leeromgeving die ook draait op de iPad. Met de introductie van de iPad in augustus hopen we ons nieuwe product te lanceren… meer informatie straks op onze BLOG.

    hartelijke groet,
    Frans Maassen (twitter: @educatienet)

  2. Hoi Frans,

    Ik ben benieuwd of het jullie lukt om de omgeving ook gebruik te laten maken van de sterke punten van de iPad (schermformaat, bediening met vingers etc). Dat wat ik van de demo van Blackboard zag is het hun ook best goed gelukt (voorbehoud: geen eigen gebruikservaring). Het is dus wat meer dan alleen zorgen dat je geen zaken gebruikt die de iPad niet weer kan geven.

  3. Dag Pierre, dat is precies wat we aan het bouwen zijn. Het moet meer zijn dan een browser met daarin het leerportaal. Natuurlijk moet alles met de vingers bedienbaar zijn. Maar nog belangrijker: wij willen het volledige schermoppervlak van de iPad gebruiken om de content te displayen met de navigatie in een overlay. In technische zin maken we gebruik van een MVC architectuur en AJAX technologie om de ervaring te geven dat de applicatie ‘lokaal’ op de iPad draait. Snelheid is cruciaal. Onze aanpak is wel anders dan die van Blackboard. Blackboard brengt een aantal ‘administratieve’ functies naar de iPad, wij brengen leer content naar de iPad (en ook de administratieve content). Ook de KennisMotor software zal gaan draaien op de iPad. Daarmee kan de iPad ook gebruikt worden voor ‘social learning’. Maar we hebben nog wat technische noten te kraken 😉

    Hartelijke groet,
    Frans Maassen

    hartelijke groet,
    Frans Maassen

  4. Dat klinkt goed. Ik ben benieuwd, zodra jullie wat zichtbaars online hebben (ik heb helaas geen ipad om iets op te testen) hoor ik het graag.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.